Mercedes blander terrænkørsel med tetid i ny bizar luksusbil

Mercedes har præsenteret en ny konceptbil på motorudstillingen i Beijing, der måske skal dyste mod Rolls-Royce og Bentley i en hastigt voksende klasse af luksus-SUV'er

Den nye Mercedes-Maybach adskiller sig designmæssigt fra sine konkurrenter ved ikke rigtigt at ligne en SUV. Foto: Daimler
Den nye Mercedes-Maybach adskiller sig designmæssigt fra sine konkurrenter ved ikke rigtigt at ligne en SUV. Foto: Daimler

Der er sket meget, siden den strømlinede Mercedes-Benz 300 SL satte nye standarder for luksus og elegance med sine karakteristiske mågevingedøre og sportslige køreegenskaber tilbage i midten af 50'erne.

I dag er luksus i stigende grad ensbetydende med tung og rummelig firehjulstrækker, og Mercedes har nu valgt at omfavne udviklingen og give sin nyeste SUV-konceptbil det beskedne navn 'Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury'.

Konceptbilen, der er en opvisning i alt, hvad Mercedes kan og ikke mindst drømmer om at kunne inden for luksus, er netop blevet præsenteret på motorudstillingen i Beijing, Kina. Netop Kina er også landet, hvortil bilen er tiltænkt, for efterspørgslen efter ultra-eksklusive biler er tårnhøj i Maos gamle land.

En ny arketype
Designmæssigt skiller bilen sig ud fra mængden af nye luksus-SUV'er ved ikke rigtig at ligne en SUV. Mercedes har i stedet valgt at holde fast i sedan-formen, hvilket mest af alt får bilen til at ligne den eksisterende Mercedes-Maybach S600 limousine på et sæt stylter.

Samtidig har alt fra kølergrill til alufælge fået et skud væksthormoner for at skabe det, som Mercedes selv kalder en 'helt ny arketype, hvis lige aldrig før er set'. Netop blandingen af SUV og sedan er da også helt intentionel, understreger Daimlers designchef, Gorden Wagener, i en pressemeddelelse:

- Vores koncept kombinerer DNA'et fra en SUV med det fra en sedan, og resultatet er en ultra moderne SUV.

Bilen er desuden drevet frem af fire elmotorer, som tilsammen leverer det, der svarer til svimlende 750 hestekræfter. Konceptbilen kan angiveligt køre over 500 kilometer på en opladning.

Konceptbilen opleves bedst fra bagsædet, hvor der er sæder med massagefunktion og et komplet testel. Foto: Daimler
Konceptbilen opleves bedst fra bagsædet, hvor der er sæder med massagefunktion og et komplet testel. Foto: Daimler

Nu er nødkald på vej til alle nye biler

Porcelæn og rosa guld
Kabinen er på en gang både minimalistisk og overdådig med rigelige mængder læder, træ og noget så usædvanligt som rosa guld.

Mange kunder vil højst sandsynligt lade sig transportere i bilen frem for at køre den selv, og Mercedes har da også kredset særligt meget for detaljerne på bagsædet.

Mest iøjnefaldede er den brede midterkonsol, der fortsætter gennem kabinen og byder på intet mindre end et indbygget testel i porcelæn - komplet med tekande og kopper - som bagsædepassagererne kan bringe frem med et tryk på en knap. 

Hvordan ingeniørerne bag bilen kom frem til, at det ville være en god idé med varm te i en bil, der i princippet er terrængående, melder historien desværre ikke noget om. Mercedes har heller ikke meldt officielt ud, om bilen bliver en realitet, og hvornår vi i så fald kommer til at se den på vejene.

Elskerinde og dominans: Her er de skjulte betydninger bag kendte emblemer