Prestigemærkerne i bilbranchen er i en hård fight om at producere den vildeste suv.
Nu stikker Mercedes til mærker som Jaguar og Porsche med deres nye AMG-udgave af suv'en GLC.
Det fulde mundrette navn på den mest hidsige udgave er Mercedes-AMG GLC 63S 4MATIC+.
Den noget lange og rimelig indviklede titel dækker over en AMG-pumpet udgave af den almindelige Mercedes GLC.
Under hjelmen på AMG-udgaven finder du en 4.0-liters V8-motor med to turboladere.
I den 'almindelige' GLC 63-udgave kaster det 476 hestekræfter af sig, mens du har 510 hestekræfter til rådighed for højrefoden, hvis du tilføjer et S i titlen, så modellen er en GLC 63S.
VW i nye problemer? Ejere savner motorkraft efter skandale-opdatering
Svær bedrift
Firehjulstrækkeren skal blandt andet op mod Jaguar F-Pace SVR og Porsche Macan Turbo, som er blandt klassens øvrige mere sporty kræftfulde suv'er.
- For os er den nye GLC 63 en ret speciel bil. Det er ikke et nemt job at designe en suv til at være både sporty og dynamisk, når den samtidig skal tilbyde ekstrem stabil kørsel. Det krævede, at vi lagde både hjerte og sjæl i udviklingen af denne bil, samtidig med at vi bruge vores mangeårige suv-ekspertise, lyder det fra Tobias Moers, som er direktør i Mercedes-AMG.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Bilen kommer både i en almindelig GLC-udgave og i en coupé-udgave.
Accelerationstiden fra 0-100 km/t er 3.8 sekunder for den hurtigste S-udgave, mens topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t, som tyskerne har det for vane at gøre.
Mercedes lover, at den i gennemsnit vil gå 10.7 kilometer pr. liter benzin, mens den udleder 244 g CO2 pr. kilometer. Men det kræver nok, at du behersker tyngden i din højre fod, hvis du skal ramme de tal.