Mercedes under mistanke: Populær håndværkervogn skal tilbagekaldes

Dieselskandalen ser nu ud til at være nået til Stuttgart, hvor de tyske myndigheder efter længere efterforskning kræver, at Mercedes-Benz tilbagekalder varebilen Vito

Det er endnu uvist, hvor mange eksemplarer af Mercedes Vito, de tyske myndigheder vil have Daimler til at tilbagekalde. Foto: Daimler
Det er endnu uvist, hvor mange eksemplarer af Mercedes Vito, de tyske myndigheder vil have Daimler til at tilbagekalde. Foto: Daimler

De har tilbagekaldt din nabos Skoda, din kones VW Golf og den store Porsche, de kører i for enden af villavejen. Og nu er tiden måske kommet til din håndværkers arbejdsbil.

De tyske myndigheder har nemlig pålagt Daimler-koncernen at tilbagekalde Mercedes-Benz Vito med 1,6 liters dieselmotor. Det er kulminationen på en efterforskning, der har varet siden februar og ifølge det tyske medie Spiegel også involverer personbilsmodellerne C-Klasse og G-Klasse.

Daimler mistænkes for at have installeret software i dieselmotoren, der kan reducere udledningen af skadelige partikler i en sådan grad, at det bryder med EU's regler. Myndigheden har angiveligt opdaget, at AdBlue-additivet, som bruges til at rense dieselmotorens udstødning, virker bedre under tests end på vejen.

Softwareopdatering er på vej
Det er stadig småt med oplysninger om, hvor mange biler, myndighederne i alt vil have Daimler-koncernen til at tilbagekalde. Ifølge Spiegel kan der være tale om flere end 600.000 biler, men det er endnu ikke bekræftet. 

Da efterforskningen begyndte tilbage i februar, havde myndighederne bare 1000 Mercedes-Benz Vito varebiler i søgelyset, men ifølge Spiegels oplysninger har myndighederne nu bedt Daimler tilbagekalde 4900 eksemplarer af Vito.

Der kan dog gå en rum tid, før bilerne rent faktisk bliver tilbagekaldt. Daimler-koncernen har i en pressemeddelelse bekræftet, at man er blevet pålagt at tilbagekalde Vito-modeller, men siger i samme åndedrag, at man har i sinde at appellerer beslutningen og gå rettens vej, hvis det er nødvendigt.

Bilgiganten mener ikke, Vito varebilen har brug for den pågældende software for at kunne bestå EU's tests, og man lover, at Vito-ejere vil få et tilbud om en gratis softwareopdatering, så snart den er klar.

Se også: Populære biler ramt af fejl: Advarer mod at bruge midtersæde

Langtrukken skandalesag
Daimler er den seneste bilproducent, der bliver ramt af efterdønningerne fra dieselskandalen, der begyndte at rulle tilbage i 2015.

Dengang var det Volkswagen-kocernen, der blev afsløret og siden indrømmede at have installeret snydesoftware i sine dieselbiler, der gjorde dem i stand til at holde sig inden for EU's grænseværdier for forurening.

Tre år og 11 millioner tilbagekaldte biler senere lever skandalen stadig i bedste velgående, og alene inden for de seneste par uger har der været meldinger om tilbagekaldelse af 60.000 Porsche SUV'er og lige så mange Audier.

Se også: Nu er den gal igen: Gigant må stoppe levering af 60.000 nye biler

15 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere