Merkel mener det: Satser over 14 milliarder på renere luft

Den tyske regering har besluttet at fordoble sin støtte til grønnere initiativer for at få luftforureningen ned

Hamborg er en af de syv tyske byer, der enten har eller er på vej til at indføre restriktioner for ældre dieselbiler. I alt 65 tyske byer overskrider EU's grænse for NOx-forurening. Foto: Fabian Bimmer/AP/Ritzau Scanpix
Hamborg er en af de syv tyske byer, der enten har eller er på vej til at indføre restriktioner for ældre dieselbiler. I alt 65 tyske byer overskrider EU's grænse for NOx-forurening. Foto: Fabian Bimmer/AP/Ritzau Scanpix

Skilte med en rød ring og teksten 'Diesel bis Euro 5' eller 'Euro V' breder sig i Tyskland.

65 byer kæmper med for høj forurening, og det presser flere og flere til at gå forbudsvejen og sende dieselbilerne på porten. En vej, den tyske regering helst vil undgå at sende den store tyske bilnation ned ad - og derfor fordobler man nu sin støtte til alternative, grønne løsninger.

Fra at have øremærket 1 mia. euro (7,5 mia. kroner) til sagen, har man nu hævet beløbet til 1,5 mia. euro (11,2 mia. kroner) og afsat yderligere 432 mio. euro (3,2 mia. kroner) til at udstyre ældre dieselvarebiler med bedre udstødningssystemer.

Det skriver Automotive News Europe.

Det svarer til, at alle 82 mio. tyske borgere skal betale 174 kroner for at rette op på forureningen. Til sammenligning er der i det nyligt sammensatte danske finanslovsforslag afsat 260 mio. kroner til initiativer, der 'styrker miljø, klima og natur'. Det svarer til 45 kroner pr. person, når det fordeles ud på den samlede danske befolkning.

Giganter giver en hånd med
En del af ekstraregningen til de tyske skatteborgere går til nye udstødningssystemer. Tre år efter dieselskandalen er det stadig et ømt punkt, og det er ikke mere end et par uger siden, den tyske kansler, Angela Merkel, bad de tre store tyske bilproducenter Volkswagen, Daimler og BMW om at slå et slag for det gode initiativ.

Hun ville have dem til at dække udgifterne til forbedring af udstødningssystemet i biler ramt af skandalesagen, men kun Daimler og Volkswagen er indtil videre gået med på den idé. Og selv om de ifølge Automotive News vil betale omkring 22.400 kroner pr. bil, slipper regeringen altså ikke for at spytte i kassen.

Den første øremærkede milliard får lov til at arbejde frem til 2020, hvor puljen forøges til 1,5 mia. euro. Ifølge Teknikens Värld skal pengene blandt andet bruges på at indkøbe elektriske busser i de forureningsplagede byer.

De sidste 432 mio. euro skal i gang med at arbejde med det samme. Transportministeriet vil allerede inden nytår have nye retningslinjer klar for, hvordan udstødningssystemerne skal opdateres, og herefter regner ministeriet med, at det vil tage omkring seks måneder at udvikle systemerne.

Se også: Merkel vil have BMW til at betale for VWs snyd

Satser på batteriproduktion
Den tyske satsning stopper ikke her. For ud over de 14,4 mia. kroner til grønne løsninger og nye udstødningssystemer har regeringen også for nylig øremærket 7,5 mia. kroner til at støtte produktion af battericeller i Europa. Det skriver Reuters.

I dag bliver batterierne godt nok samlet i Tyskland, men indmaden er hentet i Asien, hvor man har nærmest monopol på markedet. I takt med, at den tyske bilindustri omstiller sig til elbiler, bliver den dermed også i stigende grad afhængig af Asien.

Det er dette afhængighedsforhold, den tyske regering gerne vil tage i opløbet, og ambitionen er forholdsvis høj: 30 procent af alle battericeller skal komme fra Tyskland og resten af Europa i 2030.

Kritikere peger dog ifølge nyhedsbureauet på, at det allerede kan være for sent at starte et europæisk batterieventyr. De asiatiske virksomheder producerer tilsyneladende allerede rigeligt til at møde efterspørgslen.

Ikke desto mindre kan pengene være særdeles godt givet ud, hvis det lykkes. Det skønnes, at markedet for elbilbatterier er 250 mia. euro værd i 2025.

Se også: Bilgigant: Sidste benzin- og dieselmotor kommer om 8 år

kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen