Merkel vil have BMW til at betale for VWs snyd

Angel Merkel vil have BMW til at kaste penge efter opgraderinger af den snydesoftware, der forårsagede dieselskandalen. Foreløbig står BMW imod

Volkswagen og Daimler har allerede indvilget i at dække udgifterne, der er forbundet med at opdatere softwaren i biler, der er involveret i dieselskandalen. Foto: Matthias Schrader/AP/Ritzau Scanpix
Volkswagen og Daimler har allerede indvilget i at dække udgifterne, der er forbundet med at opdatere softwaren i biler, der er involveret i dieselskandalen. Foto: Matthias Schrader/AP/Ritzau Scanpix

Tysklands omdømme som bilnation fik et par seriøse ridser i lakken, da Volkswagen i september 2015 blev taget i at bruge snydesoftware under forureningstests af producentens dieselmotorer.

Efterfølgende har det vist sig, at også Mercedes-producenten Daimler har deltaget i fiksfakserierne - mens BMW har været i myndighedernes søgelys, uden dog at være blevet dømt for kalkuleret snyd.

Forbundskansler Angela Merkel har med transportminister Andreas Scheuer i ryggen forsøgt sit bedste for at gøre skaden god igen. Ikke altid med lige stort held.

I sidste uge var de tre bilkoncerner, Volkswagen, Daimler og BMW, indkaldt til en alvorssnak med den tyske regering i Berlin. Mens Volkswagen og Daimler er gået med til at dække de udgifter, der er forbundet med at opdatere softwaren i de dieselbiler, der er direkte involveret i dieselskandalen, cirka 3000 euro per bil (svarende til 22.400 danske kroner), er BMW mere skeptisk.

Harald Krueger, der er administrerende direktør i BMW, mener, at bilfabrikanten allerede har båret sin del af byrden, blandt andet ved at skyde penge efter ny software og ved at gøre det attraktivt for sine kunder at skille sig af med den gamle dieselsluger. 

- Det vil som minimum tage frem til 2021 at udvikle den teknologi, der skal til for at foretage de nødvendige softwareopdateringer, siger Harald Krueger ifølge Automotive News Europe.

Se også: Midt i historisk skovbrand: Brandfolk skubber sjælden Mustang i sikkerhed

Forrest i grøn omstilling
Opdatering af softwaren i ramte dieselbiler er en af flere knapper, som Angela Merkel og den tyske regering forventer, at de tre bilkoncerner vil skrue på.

Ikke bare som bodsgang for dieselskandalen, men også som et forsøg på at få virksomhederne til at slå et fælles slag mod luftforurening i Tysklands storbyer, samt for at genoprette landets omdømme som bilnation.

Angela Merkel har tidligere åbnet op for, at også den tyske stat kan bidrage til finansiering af den nye software – men kun som en sidste udvej.

Selv om både Volkswagen, Daimler og BMW har været i myndighedernes søgelys, så er det kun de to førstnævnte, der er dømt for lovbrud, mens sidstnævnte ifølge mediet Fortune er sluppet med en bøde på beskedne 76 millioner kroner for 'sløset arbejde, men ikke kalkuleret snyd'.

Se også: Din næste familiebil kan være tegnet af Lamborghini-designer

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen