Millionby vil have bilerne ud: Ny miljøzone vil ramme 138.000 hver dag

Londons miljøzone bliver 18 gange større. Det bekræfter borgmesteren i Storbritanniens hovedstad

Allerede i 2019 bliver reglerne strammet for, hvilke biler der skal have lov til at køre gratis i Londons miljøzone. To år efter følger den store udvidelse. Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/Ritzau Scanpix
Allerede i 2019 bliver reglerne strammet for, hvilke biler der skal have lov til at køre gratis i Londons miljøzone. To år efter følger den store udvidelse. Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/Ritzau Scanpix

I dag kan man køre i en gammel dieselbil til markedet på Portobello Road, se Tower of London og trille langs Hyde Park helt hen til shoppinggaden Piccadilly, før man skal betale Londons forureningsafgift på 97 kroner om dagen.

Men sådan bliver det ikke ved med at være meget længere.

Miljøzonen, der i øjeblikket dækker det meste af hovedstadens centrum, skal fra 2021 udvides, så zonen bliver intet mindre end 18 gange så stor som i dag. Det har Londons borgmester, Sadiq Khan, bekræftet ifølge mediet The Sun.

Det betyder, at det for fremtiden vil være nødvendigt at køre 15 kilometer mod øst fra Trafalgar Square i centrum og blandt andet lægge London City lufthavnen bag sig, før man er ude af zonen.

Samtidig kommer zonen til at gælde 24 timer i døgnet, alle årets dage, og beboere med utidssvarende biler vil ikke kunne få rabat, som det tidligere har været muligt.

Reglerne strammes
Reglerne for, hvor grønt køretøjet skal være for at gå fri af afgiften, bliver også strammet op. I dag skal en bil leve op til Euro 5-normen for forurening og udlede 75g/km CO2 eller mindre for at kunne køre gratis i miljøzonen. Ellers koster det 97 kroner per dag.

Kører man i en endnu ældre bil, der ikke lever op til Euro 4-normen, skal man betale yderligere 85 kroner i afgift.

Sidstnævnte afgift kaldes T-Charge, og her skal loftet nu løftes til Euro 6-norm for dieselbiler og Euro 4 for benzinbiler. Afgiften skifter samtidig navn til ULEZ og sættes op til 106 kroner om dagen.

Det betyder, at man kan se frem til en heftig dobbeltregning, hvis man i 2021 stadig kører rundt i miljøzonen i en dieselbil fra før 2015 eller en benzinbil fra før 2006.

Det forventes, at udvidelsen vil få betydning for 100.000 biler, 35.000 varebiler og 3000 lastbiler hver eneste dag. Londons beboere får dog et par år til at omstille sig, for allerede i 2019 vil de nye ULEZ-afgiftsregler blive indført i den gamle zone.

Foto: Feuerwehr Bodenkirchen Biler - 12. jun. 2018 - kl. 13:53 Vild BMW-prototype i tragisk ulykke: Førerens svigermor dræbt

'Dristige tiltag' er nødvendige
Ifølge The Sun har Londons borgmester også løftet sløret for yderligere planer om at stramme reglerne for tunge køretøjer som busser og lastbiler fra 2020.

- Det kræver dristige tiltag at tackle Londons dødbringende luft og sikre London-beboernes sundhed, siger han ifølge mediet og tilføjer:

- Jeg lovede hårdtslående foranstaltninger for at tackle vores skamfulde luftforurening, og i dag bekræfter rådhuset den næste fase af vores planer om at udvide miljøzonen op til de nordlige og sydlige ringveje.

Biler, der kører ind i miljøzonen, kontrolleres i dag af kameraer langs vejene, der automatisk kan registrere nummerpladerne. Hvis en bil, der ikke lever op til zonens reglement, kører forbi kameraet, bliver nummerpladen sendt videre i systemet, og ejeren vil blive opkrævet en afgift.

Se også: 20 år efter massiv modstand: 13 km lang 'pengemaskine' fylder rundt

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jonas Skov Nielsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen