Mindst 28 dræbt af populært luksusudstyr: Bilen forgiftede dem

I et stigende antal biler kan motoren startes uden at bruge nøglen, men det øger risikoen for, at man glemmer at slukke motoren igen

Der er stor forskel på, hvordan biler med nøglefri betjning vil advare sin fører, hvis bilen efterlades med motoren tændt. Foto: Colourbox
Der er stor forskel på, hvordan biler med nøglefri betjning vil advare sin fører, hvis bilen efterlades med motoren tændt. Foto: Colourbox

Stilhed i kabinen, tyste motorer og nøglefri betjening. Altsammen egenskaber, der i dag definerer en luksuriøs bil. Og af samme grund vinder indpas i flere og flere biler.

Ikke desto mindre tyder noget på, at det kan blive fór mageligt at være bilejer. For selvsamme egenskaber øger risikoen for, at man glemmer at slukke motoren, når man forlader bilen. En forglemmelse, der i værste fald kan resultere i en dødelig kulilteforgiftning, hvis bilen eksempelvis står i garage.

New York Times har i en større undersøgelse fundet frem til, at mindst 28 amerikanere siden 2006 er døde af kulilteforgiftning efter at have forladt en bil med nøglefri betjening og tændt motor, mens 45 har overlevet forgiftningen.

Der findes ingen officielle tal, og avisens kortlægning baserer sig i stedet på gamle nyhedsartikler, retssager og døgnrapporter fra politi og brandvæsen. Det præcise antal kan derfor være højere.

Dræbt mens de sov
Den nøglefri betjening gør det muligt at starte og slukke bilmotoren med et tryk på en knap, så længe man har nøglen på sig. Det betyder dog også, at man i praksis kan gå fra bilen med nøglen i hånden, uden at motoren af den grund er slukket.

I mange af de sager, som New York Times har kortlagt, er bilen blevet efterladt med motoren i tomgang i en garage, der er integreret med ejerens hus. Herefter har den farlige kulilte fra udstødningen fyldt huset, mens ejeren sov.

Kulilte er en klar og lugtfri gas, men udsættes man for den, vil man ofte opleve tung hovedpine, svimmelhed og kvalme til at begynde med. Symptomer, som naturligvis ikke kan mærkes, hvis man sover.

Se også: Nye synsregler: Nu risikerer mange flere biler et omsyn

Stor forskel på advarsler
Trods dødsfaldene er der ifølge New York Times endnu ikke udformet nogle universelle regler for, hvordan en bil med nøglefri betjening skal advare ejerne, hvis de stiger ud, mens bilens motor kører. Det er derfor meget forskelligt, hvordan forskellige bilmodeller vil advare sine ejere.

Mens nogle biler automatisk slukker motoren efter 30 minutters tomgang, afgiver andre - men ikke alle - et antal højlydte advarselssignaler eller tænder en advarselslampe i instrumentbordet, hvis bilens systemer kan mærke, at den bliver forladt mens motoren kører.

Ingen af delene eliminerer dog risikoen helt, da motoren ikke vil kunne mærke noget, hvis bilnøglen efterlades i bilen.

De amerikanske myndigheder har tidligere forsøgt at indføre strengere regler på området, der skulle gøre højlydte advarselssignaler til et lovkrav, men forslaget er ifølge New York Times aldrig blevet til virkelighed.

Det til trods for, at der ifølge myndighederne 'i de fleste tilfælde ikke skal mere til end lidt ekstra kodning af det nøglefri system'.

Se også: VW præsenterer motoren, der skal få dig til at købe dieselbil igen

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Christina Ehrenskjöld
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen