Mobilcovers lavet af smadrede biler skal få dig til at lægge telefonen

Volkswagen står bag kampagnen, der skal sætte fokus på svenskernes mobilbrug bag rattet

Volkswagen håber, at et mobilcover lavet af en forulykket bil kan få os til at tænke os om, før vi tager mobilen frem under kørslen. Foto: Colourbox
Volkswagen håber, at et mobilcover lavet af en forulykket bil kan få os til at tænke os om, før vi tager mobilen frem under kørslen. Foto: Colourbox

Hvis du SMS'er, taler i håndholdt telefon eller ser video, mens du kører bil, så har du nu endnu en god grund til at lægge mobiltelefonen fra dig. Det er nemlig ikke længere kun risikoen for at køre galt, der stiger med antallet af sekunder, du har øjnene væk fra vejen, men også risikoen for, at din højt elskede bil ender sine dage som et tankevækkende mobilcover.

Volkswagens svenske afdeling har nemlig sat sig for at lave 153 unikke mobilcovers ud af forulykkede biler. De får navnet Crashed Cases, og Volkswagen laver én for hver alvorlig ulykke på de svenske veje i februar i år.

Baggrunden er, at antallet af trafikulykker ikke er faldet, selv om Sverige - som det sidste land i Europa - indførte forbud mod at bruge håndholdt mobiltelefon 1. februar.

- Vi ved, hvor nemt det er at tage mobilen frem for at tage et opkald eller sende en SMS. Men hvis mobilcoveret er lavet af en forulykket bil, tror vi, at man vil tænke sig om en ekstra gang, før man tager telefonen op, siger Johan Karlson fra Volkswagen Stockholm i en pressemeddelelse.

Se også: Tysk gigant har måske fundet løsningen, der kan redde diesel

'Et kreativt greb'
En undersøgelse lavet af svenske Transportstyrelsen viste sidste år, at 37 procent af svenskerne skrev SMS, mens de kørte. Og for førere mellem 18 og 30 år var tallet helt oppe på 56 procent, skriver The Local.

Det til trods for at risikoen for at ende i et trafikuheld ifølge Volkswagen er 23 gange større, hvis man skriver SMS, mens man kører, end hvis man koncentrerer sig om vejen.

De nye mobilcovers kan købes online, og alle pengene fra salget går til svenske Trafikskadefonden, der hjælper mennesker med varige mén efter trafikuykker.

- Vi byder den nye lov velkommen, som vi længe har arbejdet for at få. Men statistikken viser, at den endnu ikke har skabt nogen forandring. Der skal mere til at få folk til at ændre adfærd, og den her type følelsesmæssig aktivering, som får føreren til at tænke sig om, er et nyt og kreativt greb, siger Marina Carlsson, bestyrelsesformand i Personskadeforbundet RTP, der forvalter Trafikskadefonden, i en pressemeddelelse.

Se også: Nu er dommen faldet i Danmarks største fartbødesag

2 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere