Nakkestøtten vil holde øje med din kørsel

En nakkestøtte med indbygget hjernesensorer skal i fremtiden forhindre bilister i at falde i søvn bag rattet

Nakkestøtter kan lidt af hvert. Tricket med at have skærme i er velkendt. Nu vil firma bruge støtterne som sikkerhedssystem. Foto: Thomas Priskorn
Nakkestøtter kan lidt af hvert. Tricket med at have skærme i er velkendt. Nu vil firma bruge støtterne som sikkerhedssystem. Foto: Thomas Priskorn

Normalt er nakkestøttens funktion at give bilisten komfort under kørslen og beskytte nakken under et uheld, men i fremtiden kan den også få andre funktioner.

En af dem er at forhindre føreren i at tage en blunder, når han eller hun kører. 'Søvngængerkørsel' er et udbredt fænomen, og selvom det ikke heldigvis ikke altid ender i færdselsulykker, så udgør en træt bilist bag rattet en risiko for sig selv og sine medtrafikanter.

Men nu har firmaerne Changhong Research Labs og Freer Logic slået hovederne sammen for at løse problemet.

Måler hjernebølger
Ideen er, at nakkestøtten skal måle hjerneaktiviteten hos føreren.

Det gør den ved at måle hjernens elektriske aktivitetsniveau ved hjælp af EEG-teknologi, som normalt er noget, man finder på hospitalerne, når man skal undersøge hjernen.

Men i stedet for at klistre elektroder direkte på hovedet, er der i stedet indbygget sensorer i nakkestøtten, der kan måle hjerneaktiviteten til op til otte centimeters afstand. 

Se også: Forsikringen dækker ikke: Hver tredje har lavet denne fejl

Et stort problem
På den måde kan bilen vide, om føreren er vågen og opmærksom, eller om personen er ved at døse hen under kørslen.

Sensorerne i nakkestøtten beregner ud fra en opmærksomhedsalgoritme, hvor vågen hjernen er, og dataen overføres til et diagram.

Den smarte nakkestøtte blev præsenteret på CES 2017, og allerede nu bliver systemet testet i biler i Detroit i USA.

Dog mangler forskerne at regne en afgørende detalje ud.

For selvom nakkestøtten kan måle, om chaufføren er ved at falde i søvn, så ved de endnu ikke, hvordan de bedst skal vække ham igen, hvis det sker.

Lige nu arbejder de med, enten at sædet begynder at ryste eller en god gammeldags lydalarm.

Se også: Europæisk topplacering: Danmark er tredjedyreste land at være bilejer i

1 kommentar
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere