Norge-tricket: Sådan scorer bilforhandlere kassen på elbiler

(1) Køb en hybrid- eller elbil fra ny, (2) tag imod statens præmiepenge til førstegangskøbere af grønne biler, (3) eksporter bilen til Norge med fortjeneste

I alt 1533 nye hybrid- og elbiler er ifølge Expressen sandsynligvis blevet solgt videre til udlandet som en del af en særlig svensk afgiftsfinte. Foto: Colourbox
I alt 1533 nye hybrid- og elbiler er ifølge Expressen sandsynligvis blevet solgt videre til udlandet som en del af en særlig svensk afgiftsfinte. Foto: Colourbox

Svenske bilforhandlere har fået en fiks idé.

Idéen er en form for afgiftsfinte. Den udnytter to forhold: En svensk regel fra 2011, som betyder, at førstegangskøbere af ’supermiljöbilar’ (hybrid- og elbiler, red.) kan få udbetalt et beløb på 20.000 eller 40.000 svenske kroner (cirka 15.000 eller 30.000 danske kroner) samt den store efterspørgsel på elbiler i Norge, hvor folk i øjeblikket må vente meget lang tid på at modtage den grønne bil, de har skrevet sig på venteliste for at købe.

I alt er fidusen blevet brugt på 1533 biler, hvilket svarer til, at 39 mio. svenske kroner er blevet smidt efter grønne biler, som efterfølgende er blevet sendt ud af landet. Det skriver Expressen, der i samarbejde med Transportstyrelsen i Sverige har udarbejdet en liste over biler fra perioden 2017-18, som er blevet afregistreret.

Når det sker for så nye biler, er det næsten altid, fordi de skal sælges videre til udlandet, skriver avisen.

4,7 mio. svenske kroner
Ifølge Expressens liste er opladningshybrid-udgaven af Mitsubishi Outlander den bil, som afgiftsfinten flest gange er blevet lavet på. Det drejer sig om i alt 420 eksemplarer, hvilket får den samlede præmieudbetaling op på 8,4 mio. svenske kroner.

Avisen nævner en bilforhandler fra den svenske by Linköping som eksempel. Forhandleren havde købt 100 Outlander-modeller, alle produceret i 2017 eller 2018. I perioden juli-august 2018 blev samtlige biler afmeldt, og forhandleren har derfor modtaget 2 mio. svenske kroner i præmiepenge – helt efter reglerne.

I en mail til Expressen forklarer bilforhandleren sig med, at de 100 biler blev videresolgt til en indenlandsk biloperatør.

Opladningshybriden Mitsubishi Outlander er ifølge Expressen den bilmodel, som afgiftsfinten er blevet brugt flest gang på. Foto: Mitsubishi
Opladningshybriden Mitsubishi Outlander er ifølge Expressen den bilmodel, som afgiftsfinten er blevet brugt flest gang på. Foto: Mitsubishi
 

Den svenske bilforhandler, der mest flittigt har benyttet sig af afgiftsfinten, har i alt modtaget præmiepenge til en værdi af 4,7 mio. svenske kroner. Expressen har forsøgt at få forhandleren i tale, men uden held.

I stedet har avisen indhentet en kommentar fra Volkswagen Sverige, der har modtaget 1,3 mio. svenske kroner i præmiepenge for 50 biler, som efterfølgende er solgt til udlandet.

- Det handler om biler, som er finansieret af Volkswagen Finans, og som bilforhandlere senere har solgt, i dette tilfælde ud af landet. Årsagen er, at der i visse lande er en stor efterspørgsel på brugte opladningsbiler, blandt andet fordi der her findes meget stærke incitamenter for netop at købe bilerne brugte, siger Marcus Thomasfolk, der er informationschef i VW Sverige, til Expressen med slet skjult henvisning til Norge.

Her er gratis strøm, gratis parkering og kørsel i busbaner blandt de gulerødder, der bruges til at lokke folk væk fra en konventionel forbrændingsmotor.

Se også: Bilgigant dømt: Skal tilbagekøbe seks år gammel bil for nyprisen

Grønne biler suges ud af landet
Reglen om at udbetale præmiepenge til førstegangskøbere af grønne biler blev indført af den daværende svenske regering i december 2011. På forhånd blev politikerne advaret om risikoen ved at udforme reglerne, sådan som de har gjort det.

Transportstyrelsen i Sverige anbefalede eksempelvis, at reglen udelukkende skulle gælde privatpersoner, og at man først skulle få udbetalt præmiepengene efter seks måneder. Men det valgte den svenske regering altså at overhøre.

Brancheforeningen Bil Sweden har flere gange været i medierne med udtalelser om, at antallet af grønne biler i Sverige burde være meget højere, end det er, men at det bliver holdt kunstigt nede af et lavt udbud. Således har flere bilfabrikanter, herunder Volkswagen og Volvo, udfordringer med at møde efterspørgslen.

Artiklen i Expressen nævner, at blandt andet 133 versioner af Hyundai Ioniq er blevet afmeldt. Det svarer angiveligt til, at 17 procent af modellerne er forsvundet ud af landet. I tilfældet med den eldrevne Mercedes B-Klasse er der tale om 56 procent.

Målt per indbygger er Norge verdens suverænt største importør af elbiler.

Se også: 275 km/t på toppen: Italiensk skolevogn skal på auktion

37 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere