Nu bliver det billigere at lade elbilen

Udbyder sænker prisen på løssalg af opladning på det åbne offentlige ladenetværk

Det bliver fremover meget billigere at lade sin elbil på en Clever-ladestander, hvis man ikke i forvejen er kunde hos dem. Foto: PR
Det bliver fremover meget billigere at lade sin elbil på en Clever-ladestander, hvis man ikke i forvejen er kunde hos dem. Foto: PR

Skal du lade din elbil, bliver det fremover væsentligt billigere at gøre det hos udbyderen Clever, som er blandt landets største af slagsen. I hvert fald for de elbilejere, der ikke allerede er kunder hos Clever.

I en pressemeddelelse oplyser Clever, at de sænker prisen på løssalg af opladning på det åbne offentlige ladenetværk.

Prisen falder fra 6 kr. til 3,50 kr. pr. kWh for normal- og hurtigopladning og til 5,00 kr. pr. kWh for lynopladning. De nye priser træder i kraft 1. oktober 2020. Normalopladning er op til 22 kW, hurtigopladning er fra 22 kW til 99 kW, mens lynopladning er 100 kW og derover.

Bilejer-organisation om ekstraregning: - Det er urimeligt

Kan ændre sig
Hos Clever understreger de, at priserne på opladning af elbiler afhænger af, hvad man fra politisk side gør i forhold til afgifterne.

Prisnedsættelsen hviler nemlig på den forudsætning, at afgifterne holdes i ro, for ellers stiger priserne for forbrugerne.

- Det er vigtigt for mig at sende det klare signal, at priserne hviler på en forudsætning om, at afgifterne til opladning af bilerne i de kommende kritiske år fortsat er attraktive, siger Casper Kirketerp-Møller, direktør i Clever, i pressemeddelelsen.

Han henviser til Eldrup-kommissionens anbefaling om at afskaffe lave afgifter på el til opladning med udgangen af 2021 og dermed gøre det dyrere for de danske forbrugere at køre på el.

- Følges anbefalingen af politikerne, skyder vi den grønne omstilling i foden. Elafgiften er normalt tre gange så høj som afgifterne på fossile brændsler, og på den måde har olie en klimaskadelig konkurrencefordel fra start, siger Casper Kirketerp-Møller.

Disse biler stiger og falder mest ved nye afgifter