Nu kan din bil snart forudsige, hvad der går i stykker næste gang

Biler har længe været i stand til at give besked, når der mangler sprinklervæske, eller hvis det er tid til et serviceeftersyn. Fremtidens bil tager skridtet videre

I dag er det i mange tilfælde nødvendigt at lade en mekaniker kigge på bilen for at finde ud af, hvor fejlen er. I fremtiden skal bilen selv kunne forudsige og lokalisere mange fejl. Arkivfoto: Finn Frandsen
I dag er det i mange tilfælde nødvendigt at lade en mekaniker kigge på bilen for at finde ud af, hvor fejlen er. I fremtiden skal bilen selv kunne forudsige og lokalisere mange fejl. Arkivfoto: Finn Frandsen

Den moderne bil kan efterhånden en hel del, men at forudsige fejl, der endnu ikke er sket, ligger stadig et stykke ude i fremtiden.

Det skal et samarbejde mellem det svensk-finske teleselskab Telia Company og Wayke, der er et svensk website for handel med biler, dog lave om på. Det skriver Expressen.

Med hjælp fra hinanden vil de to selskaber bruge kunstig intelligens til at tilbyde 'predictive maintenance' (forudsigende vedligeholdelse) til deres kunder. Det sker via en sms-service og en app, der begge kan give kunden besked, når der er ved at opstå en fejl i bilen.

Se også: Er det en god idé? Smarte fartbump scanner automatisk dine dæk

Indsamler data fra bilen
Forudsigelserne bliver lavet ved at indsamle data om blandt andet bilens benzinforbrug, batterispænding og dæktryk.

Når der er indsamlet tilstrækkelig med data, kan det intelligente system så småt begynde at drage konklusioner på baggrund af de afvigelser og fejlmønstre, der viser sig, når man sammenkobler de mange informationer.

- Hvis en bil kører et bestemt sted i Stockholm, og vi ved, at den er af den årgang og fra den fabrik, så kan vi forudsige, at den med X procent sandsynlighed vil få en fejl i styresystemet, og at et bestemt komponent skal udskiftes om Y måneder, skriver Wayke til Expressen.

Undgå dyrt værkstedsbesøg
Wayke mener, servicen kan ende med at blive en god forretning for bilejeren.

- Bilisten kan i nogle tilfælde undgå en ulykke eller et besøg på værksted. Proaktive serviceforanstaltninger øger også bilens værdi, skriver virksomheden, der til gengæld ikke kommer ind på det, som umiddelbart virker som den mest oplagte måde at gøre den nye service til en god forretning på:

Nemlig chancen for at få bilen afhændet hurtigst muligt, hvis det pludselig viser sig, at skrothandleren venter et par kilometer længere nede ad vejen.

Se også: Porsche mistænkes for at snyde: Må tilbagekalde 60.000 biler

5 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere