Nu kan elbiler komme lynhurtigt over Storebælt

Nyborg og Halsskov har fået lynladere, der skal turen tværs over landet noget hurtigere for elbilsejere

Audi e-tron er en af de første elbiler, der kan udnytte muligheden for at lade med 150 kW. Foto: Audi
Audi e-tron er en af de første elbiler, der kan udnytte muligheden for at lade med 150 kW. Foto: Audi

Bilister må ofte tage til takke med forholdsvis små ændringer på det område, der binder dem sammen: Et brændstofforbrug, der er blevet en halv kilometer bedre pr. liter, en tophastighed, der er hævet med 10 km/t. eller en afgift, der nok er justeret, men stadig gør drømmebilen uopnåelig.

Derfor er det forfriskende, når der endelig er en nyhed som denne, der for alvor rykker i bilernes verden: På begge sider af Storebæltsbroen er der nu åbnet ladestationer til elbiler, der ifølge FDM kan lade bilerne fire til syv gange hurtigere end på almindelige ladestandere.

Stationerne ligger i Nyborg og Halsskov og er drevet af to konkurrenter: E.ON/Clever og Ionity. Mens sidstnævnte har fire stationer i Danmark, er Nyborg-stationen den første, som energiselskaberne E.ON og Clever har åbnet herhjemme i et samarbejde.

350 kW i Halsskov
I Nyborg kan elbilerne nu lade med op til 150 kW, mens ladestanderen i Halsskov kan sende intet mindre end 350 kW ind i batteriet. Til sammenligning kan de standere, der står i byer over hele landet, typisk klare 22, 43 eller i nogle tilfælde 50 kW.

Det betyder dog desværre ikke, at elbiler over én kam kan udnytte potentialet fuldt ud. Ingen biler kan endnu håndtere de 350 kW, som Ionity tilbyder, og kun ganske få kan lade med 150 kW. Dertil kommer, at bilerne ifølge TV2 Fyn skal have et såkaldt CCS-stik for at drikke med ved det nye vandhul i Nyborg.

Det er europæisk standard og udbredt på hovedparten af de nye elbiler, der bliver solgt i Danmark. Men sidste års mest solgte elbil, Nissan Leaf, bruger det ikke. Her er bilen i stedet udstyret med et Chademo-stik.

Det betyder, at de 637 bilister, der sidste år erhvervede sig en Nissan Leaf, skal fortsætte over Storebælt til Halsskov. På E.ON og Clevers ladestation kan man inden længe bruge både CCS og Chademo, og ifølge FDM vil den nye Nissan Leaf derfor kunne lade med op til 100 kW her.

Se også: Schweiz konfiskerer 25 luksusbiler fra diktatorsøn

Flere stationer på vej
Bilistorganisationen skriver, at 150 kW-ladekapaciteten gør det muligt at lade et 64 kWh-batteri fra 20 til 80 procent på 20 minutter - hvis bilen vel at mærke kan håndtere de mange kW. Audi e-tron er en af de første biler, der kan lade med de fulde 150 kW, men her er batteriet også på 95 kWh.

Senere i år ventes Porsche at lancere elbilen Taycan, der efter sigende skal kunne udnytte 350 kW-ladere fuldt ud. Porsche reklamerer selv med, at bilen vil kunne 'tankes' med strøm til 100 kilometer kørsel på fire minutter.

Både Ionity og E.ON/Clever-samarbejdet har planer om at åbne flere stationer i Danmark. Mens Ionity er ved at bygge to nye ladestationer, arbejder E.ON og Clever på en station ved Fredericia. Samarbejdet skal udmunde i samlet 48 stationer i Skandinavien.

Se også: Et lille kamera kan frikende dig for ansvaret ved trafikuheld

127 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere