Nu kan svenskerne lade elbilen op, mens de kører

På en vejstrækning uden for Stockholm kan elbiler nu lade batterierne op ved hjælp af to skinner i vejen

Både lastbiler og biler, der kører på el, kan nu lade batteriet op på verdens første elektriske vej. Foto: eRoadArlanda
Både lastbiler og biler, der kører på el, kan nu lade batteriet op på verdens første elektriske vej. Foto: eRoadArlanda

Elbiler kan køre stadigt længere på en opladning, men mange fravælger dem alligevel. Frygten for at skulle vente i timevis på en rasteplads, mens bilens batteri lader op, kan være en af grundene - men sådan behøver det ikke være.

I Sverige har man netop åbnet verdens første vej, hvor bilen kan lade op under kørslen, og derfor ikke behøver gøre stop undervejs. Det skriver The Guardian.

Vejen, der er to kilometer lang og forbinder Stockholms Arlanda-lufthavn med et logistikcenter uden for hovedstaden, er blevet omdannet til det, der kunne minde om en gigantisk legetøjsracerbane.

Vejen er nemlig blevet udstyret med to strømførende skinner, som elbilerne skal kobles på ved hjælp af en særlig gribearm under bilen. Bilerne kan dog stadig skifte bane og overhale, da gribearmen i så fald automatisk vil koble fra skinnerne.

Kan modstå oversvømmelse
Skinnerne er samtidig i stand til at beregne bilens strømforbrug, så man kan opkræve betaling fra hver enkelt bilist.

Strømmen i vejen kræver selvfølgende en række sikkerhedshensyn, og skinnerne er blandt andet indrettet i sektioner på 50 meter hver, som kun er strømførende, når bilens gribearm er koblet til den specifikke sektion.

Dertil kommer, at der ifølge direktøren for projektet, der er døbt eRoadArlanda, ikke er strøm ved overfladen.

- De to skinner er ligesom en stikkontakt i væggen. Strømmen er fem eller seks centimeter nede. Men hvis du oversvømmer vejen med saltvand, så er strømniveauet ved overfladen kun én volt. Du kunne gå på den med bare fødder, siger Hans Säll til The Guardian.

Se også: Tør du køre uden fører? Californien vil slippe de selvkørende biler løs

Skinner på alle motorveje
Den elektriske vej koster cirka 7,5 millioner kroner per kilometer at opføre, og ifølge avisen har den svenske pendant til Vejdirektoratet, Trafikverket, allerede lagt en plan for, hvordan skinnerne kan udbredes til resten af vejnettet.

For direktøren bag projektet er drømmen, at Sveriges 20.000 kilometer motorveje elektrificeres.

 - Hvis vi elektrificerer 20.000 kilometer motorvej, så vil det helt sikkert være nok. Der er aldrig mere end 45 kilometer mellem to motorveje, og det kan elektriske biler allerede køre uden at skulle lade op, siger Hans Säll og tilføjer:

- Nogle mener endda, det vil være nok at elektrificere 5000 kilometer.

Se også: Flere elbiler, tak! Vi vil have politikerne til at gribe ind

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen