Nu vil Hyundai have dig til at køre stærkt... rigtig stærkt

Den sydkoreanske bilproducent vil bide skeer med de helt store GTI-producenter

Hyundai vil tage kampen op mod modeller som VW Golf GTI med en ny super-GTI under navnet i30 N. Hør hvor godt den lyder her. Video: Hyundai
Følg Biler

275 hestekræfter.

Så mange vil sydkoreanske Hyundai servere for din højre fod, hvis du sætter dig ind i den helt nye Hyundai i30 N, som sydkoreanerne netop har præsenteret.

Og det kan godt være, at Volkswagen skal til at ryste i bukserne over konkurrencen til deres Golf GTI.

For at dømme ud fra tallene, som den nye super-GTI fra Hyundai leverer, så er der lagt op til, at i30 N udgør en seriøs konkurrent til markedets øvrige GTI'er.

Standardudgaven får 250 hestekræfter, mens Performance-varianten triller af sted med 275 hestekræfter.

De mange kræfter sendes ned i asfalten via forhjulene, og chaufføren skal lægge nye gear ind via en seks-trins manuel gearkasse.

Vælger du den hurtigste variant med Performance-pakken, kan du komme fra stilstand til 100 kilometer i timen på 6,1 sekunder. Standardudgaven tillader sig at bruge lidt længere tid, så her skal du reservere 6,4 sekunder for at udføre samme disciplin.

Topfarten for begge udgaver er 250 kilometer i timen.

(Artiklen fortsætter under billedet)

To afgangsrør vidner om en potent motor, der i vildeste trim har 275 hestekræfter. Foto: Hyundai
To afgangsrør vidner om en potent motor, der i vildeste trim har 275 hestekræfter. Foto: Hyundai

Nyt trick har sparet trafikanter for kø-tid: - Det har været en stor hjælp

Falsk motorlyd
i30 N tillader chaufføren at vælge mellem fem køreindstillinger, som hedder Eco, Normal, Sport, N og N-Custom, hvor sidstnævnte kan tilpasses lige præcis dine behov.

De fem forskellige indstillinger tilpasser motor, støddæmpere, ESC, det elektroniske spærredifferentiale og styretøj, og så kan du også få hjælp til at give mellemgas ved nedgearinger fra elektronikken.

Ligesom hos mange andre bilproducenter har Hyundai snydt lidt med lydbilledet, så bilen sender falsk motorlyd ind i kabinen, så den lyder mere sportslig under kørsel.

For at du kan komme hurtigst muligt af sted, er bilen også udstyret med launch control.

Hyundai har ikke ligget på den lade side for at teste deres nye GTI.

Ved den legendariske Nürburgring har de bygget et stort testcenter, og det er faktisk her, at modellen er udviklet.

Hver eneste testbil har kørt op mod 480 omgange på den knap 21 kilometer lange racerbane. Alt i alt, hvad der svarer til omkring 180.000 kilometers testkørsel, oplyser Hyundai.

(Artiklen fortsætter under billedet)

I kabinen får du serveret falsk lyd, som skal give et mere sportsligt indtryk. Foto: Hyundai
I kabinen får du serveret falsk lyd, som skal give et mere sportsligt indtryk. Foto: Hyundai
 

Hyundai er dybt involveret i World Rally Championship, hvor de har nydt stor succes.

Derfor har sydkoreanerne også valgt at lancere den nye i30 N i en ”Performance-blue”, som er den samme farve, de bruger på deres rallybiler. Farven kan du se på billederne og videoen i artiklen.

Hvis ikke du er vild med den blå farve, fås den i fem andre.

I30 N har fået et mere aggressivt design sammenlignet med en standard i30.

Pris og lanceringsdato er endnu ukendt.

Vanvidskørsel plager dansk strand: Laver håndbremsesving og donuts

Folk med høj uddannelse, der opfører sig top-idiotisk

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.