Nummerpladen bliver digital: Koster kassen, men kan bruges til reklamer

Potentielt vil bilejere kunne tjene penge på at sælge annoncepladsen på deres nummerplader til en kommerciel virksomhed

De digitale nummerplader kan vise reklamer, når bilen eksempelvis holder stille for rødt lys. Video: Reviver Auto

Nummerplader, som vi kender dem, kan snart være fortid. I hvert fald er man i Californien, USA, begyndt at teste en ny type nummerplade, der potentielt kan være første skridt mod en mindre revolution inden for automobilbranchen.

Nummerpladerne er nemlig digitale, og det betyder, at man i praksis kan bruge dem på samme måde, som man i sportsverdenen bruger digitale bannerreklamer.

Som udgangspunkt viser de digitale nummerplader - som det er tilfældet i dag - en kombination af cifre og bogstaver, så bilen er identificerbar. Men stopper man eksempelvis ved et lyskryds, kan nummerpladen ændre sit skærmbillede, så disse midlertidigt erstattes af en sponsoreret reklame.

Den pansrede Superb er udstyret med blandt andet skudsikkert glas, run flat-dæk og udrykningslys. Foto: Skoda Storbritannien/Twitter Biler - 31. maj. 2018 - kl. 12:55 Skoda klar med skudsikker familieslæde

Plader for 4500 kroner
Med andre ord åbner teknologien op for den mulighed, at man som bilejer kan sælge skærmpladsen på sin nummerplade til kommercielle virksomheder.

Mediet The Drive kalder de digitale nummerplader, der er udviklet af virksomheden Reviver Auto, for 'nummerpladernes Kindle' og skriver i samme ombæring, at nummerpladernes strømforbrug er på et minimum.

Reviver Auto blev grundlagt i 2009, men har de seneste måneder fået en del opmærksomhed i medierne, efter det er kommet frem, at man i Californien officielt har påbegyndt et pilotprogram, der skal teste nummerpladerne. Det sker til at starte med ved, at 24 indbyggere i Sacramento får lov at køre med pladerne på offentlig vej.

Testpersonerne skal betale et engangsbeløb på 4500 kroner for nummerpladen, ligesom de må påregne en månedlig ydelse på 45 kroner. En høj pris, vil mange sikkert mene, men det er altså her, at udviklerne forestiller sig, at reklamer på den ene eller anden måde kan komme ind i billedet.

Se også: EU-kommissær afsiger dødsdom: 'Dieselbiler er færdige'

35 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere