Ny hurtiglader: Giver strøm til 100 kilometer på tre minutter

Laderen er klar, men ingen af nutidens elbiler kan håndtere kræfterne endnu

Den nye stander gør det angiveligt muligt at nå 80 procent batterikapacitet på 15 minutter, men for at opnå det måtte Porsche og BMW bygge specielle testbiler. Foto: BMW
Den nye stander gør det angiveligt muligt at nå 80 procent batterikapacitet på 15 minutter, men for at opnå det måtte Porsche og BMW bygge specielle testbiler. Foto: BMW

Kør ind foran standeren, sæt ladekablet i - og kom derfra igen på kortere tid, end det tager at ryge en smøg ned til filteret.

Scenariet er stadig kun en drøm, men den er måske ikke så langt fra at blive en realitet, som det kan synes.

Hos Porsche og BMW har man i hvert fald netop løftet sløret for en batterilader, der er i stand til at give elbilen strøm nok til 100 kilometer på bare tre minutter. Mens 80 procent af batterikapaciteten nås på et kvarter.

Det skriver Automotive News

Dobbelt så hurtig
Laderen, der står i sydtyske Jettingen-Scheppach - en mindre by mellem BMW og Porsches hovedkvarterer i henholdsvis Stuttgart og München - skal ses som en krigserklæring til konkurrenten Tesla.

Den amerikanske producents 'Supercharger'-ladestandere skal nemlig bruge dobbelt så lang tid på at lade de nyeste Tesla-modeller op til 80 procent batterikapacitet. Hvor Tesla-laderen kan lade med 145 kW, kan den nye hurtiglader sende intet mindre end 450 kW ind i bilbatteriet.

I begge tilfælde er der dog tale om mere, end elbilerne kan klare på nuværende tidspunkt. De nyeste Tesla-modeller lader således 'kun' med 120 kW, og Audi bliver sandsynligvis den første producent, der sender en elbil på gaden med en ladekapacitet på 150 kW, når SUV'en e-Tron begynder at rulle ud til forhandlerne næste år.

For at udvikle og teste den nye og superhurtige ladestander har Porsche og BMW derfor været nødsaget til at bygge særlige testbiler, der kan klare de mange kW. Begge producenter er på vej med nye elbiler, men ingen af dem får så høj en ladekapacitet.

Se også: VW i ny skandale: Har solgt ufærdige testbiler til intetanende kunder

Hurtigladerne breder sig
Det er ikke første gang, Porsche og BMW samarbejder om at udvikle ladestandere. De to bilproducenter er også en del af det joint venture af bilproducenter, der står bag hurtiglader-kæden Ionity.

Ionity-hurtigladerne, der allerede er begyndt at brede sig ud over Europa, vil til at begynde med kunne levere op 150 kW, mens de på sigt skal opgraderes til 350 kW. I Danmark er den første station allerede åbnet i Aabenraa, og seks mere er planlagt.

Samtidig arbejder Tesla på en opgradering af sit 'Supercharger'-netværk. Opgraderingen, der er døbt 'Supercharger V3', er blevet udskudt et par gange, men ser nu ud til at blive rullet ud til producentens omkring 11.000 ladestandere i den første del af 2019.

Det er dog uklart, hvor meget kraftigere V3-laderne bliver. Tesla-chef Elon Musk har tidligere nævnt 350 kW, men ifølge mediet Electrek er planerne siden blevet neddroslet.

Den nye 450 kW-lader i Jettingen-Scheppach er åbnet for offentligheden, så alle elbilsejere i princippet kan bruge den som en hvilken som helst andet ladestander.

Se også: Bilgigant øremærker trecifret milliardbeløb til elbiler

135 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere