Ny hybrid-Lambo til hverdagen

Lamborghinis nye hybrid-sportsvogn får 910 hk, men skal ikke være et trackday-våben

Lambo-designet fornægter sig ikke, men Asterion kører op til 50 km på sit indbyggede batteri. (Foto: Drew Philips)
Lambo-designet fornægter sig ikke, men Asterion kører op til 50 km på sit indbyggede batteri. (Foto: Drew Philips)
Følg Biler

Lamborghini hopper på den nye trend med at booste effekten i superbiler med elektriske motorer, men hvor modeller som Ferrari LaFerrari, McLaren P1 og Porsche 918 Spyder er de ypperste racerbiler, du kan opdrive på denne side af en rigtig Le Mans-ræser, skal Lamborghinis koncept Asterion LPI 910-4 være en luksus-sportvogn frem for et trackday-våben.

 

Der er stadig en snert af mågevingerne. (Foto: Drew Philips)
Der er stadig en snert af mågevingerne. (Foto: Drew Philips)

Det er ikke ensbetydende med, at Asterion bliver sløv. Faktisk tværtimod, for benzinmotoren er hentet fra modellen Huracan, så V10-motoren er på 5,2 liter og yder 610 hk. Tre elmotorer, den ene bygget ind i den 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, mens de to andre trækker frontakslen, yder  tilsammen 300 hk, hvilket bringer den samlede ydelse op på 910 hk. Således kan Asterion runde 100 km/t på tre sekunder, og fortsætter gerne ufortrødent til 320 km/t.

 

Selvom Asterion er en hybrid, banker der stadig et iltert italiensk hjerte under glasset - 610 hk fra en 5,2-liters V10-motor. (Foto: Drew Philips)
Selvom Asterion er en hybrid, banker der stadig et iltert italiensk hjerte under glasset - 610 hk fra en 5,2-liters V10-motor. (Foto: Drew Philips)

Fordelen ved hybridlinjen, som kun vejer 250 kg, er en elektrisk rækkevidde på 50 km, en rækkevidde på 24,2 km/l og et CO2-udslip, som kun er på 98 gr/km.

Meget mere bling

Hverdags-Lambo
Designet af Asterion er rent Lamborghini, men fronten er med vilje en smule højere end de sidste modeller, vi har set fra det italienske firma. Det gør det nemlig nemmere at overskue bilen, når den skal parkeres. Forruden er blevet mere lodret og kortere, hvilket gavner indgangsforholdende og plads i hovedhøjden. Selv sæderne sidder højere, end i andre modeller – alt sammen praktisk, hvis man nu vil bruge sin Lamborghini til hverdag. Indvendigt kan chauffør og passager vælte sig i læder af fineste kvalitet, kulfiber og et rat i titanium.

 

De tre eger i rattet er i titatnium, og midterkonsollen er delvist i kulfiber. (Foto: Drew Philips)
De tre eger i rattet er i titatnium, og midterkonsollen er delvist i kulfiber. (Foto: Drew Philips)

Navnet
Navnet Asterion LPI 910-4 kræver en forklaring. Asterion er navnet på en minotaur fra den græske mytologi – en ”hybrid” mellem mand og tyr, hvilket passer godt til Lamborghini, som har for vane at opkalde sine biler efter berømte tyre. LP står for 'longitudinale posteriore', hvilket er italiensk for motor på langs, men i bagenden. I står for ibrido, som betyder hybrid på italiensk. 910 er antallet af hk, og 4 er fordi Asterion stadig trækker på alle fire hjul.

 BMW's grimmeste får kæmpe el-kræfter

Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

Mere fra Ekstra Bladet+

Tak til børnene for at give deres liv

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Udforsk Ekstra Bladet+