Ny Volvo med plads til syv har 400 hk – men kører 40 km/l

XC90 er en kæmpe-satsning for Volvo, og med hybridlinje får den store overarme, men minimalt forbrug

Volvo kalder deres hybrid-version for Twin Power. Samlet er der 400 hk, men et forbrug på 40 km/l. (Foto: Volvo)
Volvo kalder deres hybrid-version for Twin Power. Samlet er der 400 hk, men et forbrug på 40 km/l. (Foto: Volvo)

Vi har tidligere skrevet om, hvor vigtig XC90 er for Volvo. Så det er ikke nogen overraskelse, at Volvo kommer ud med alle kanonerne ladet, når den kommer på gaden næste år. En af de store teknologiske salgspunkter bliver XC90 Twin Engine – svensk for hybrid.

 

Her trækkes bagakslen af en el-motor, der yder 82 hk og 240 Nm. Foran sidder en nyudviklet firecylindret benzinmotor med 318 hk og 400 Nm. Volvo opgiver ikke slagvolumen, men forvent, at motoren er på to liter. 318 hk fra to liter er ret heftigt, og Volvo anvender da også både en turbolader og en kompressor, for at hive de mange kræfter ud.

I 2013 introducerede Volvo sit Drive-E drivlineprogram med downsizede motorer med en to-liters benzinmotor med 320 hk, der sammen med elmotor skal udgøre den foreløbige topmodel i den nye Volvo XC90. Men med det nye High Performance Drive-E koncept kan du godt forvente en endnu mere voldsom Volvo. (Foto: Volvo) Biler Voldsom Volvo – 450 hk fra 2 liter

Motoren assisteres af endnu en elmotor, som producerer 46 hk og 150 Nm, og som er monteret på krumtapakslen mellem motor og gearkasse. Denne motor hjælper blandt andet til at give et umærkeligt skift mellem el- og forbrændingsmotor.

 

I alt yder topmodellen 400 hk og 640 Nm, men alligevel er de foreløbige fabrikstal opgivet til 40 km/l og en CO2-udledning på kun 59 g/km.

 

Batteri
Volvo opgiver ikke størrelsen på batteriet, men fortæller, at det er placeret centralt i kardantunnelen, hvor der normalt løber en kardanaksel. Fordelen er, at det giver et lavere tyngdepunkt, og efterlader masser af plads til syv sæder i kabinen.

(Foto: Volvo) Bilnyheder Volvos skæbnedag

Volvo XC90 T8, som topmodellen med Twin Engine-drivlinjen hedder, har også et relativt unikt kølesystem til elmotor og batteri, som består af to ekstra kredse. Den første afkøler de to el-motorer, mens det andet afkøler batteriet på en af to måder: enten passivt via køleren eller aktivt via bilens klimaanlæg.

Høj ydelse, lavt forbrug
Hybrid-modellen fra fem forskellige køreprogrammer; Hybrid, som anvender benzin- eller elmotor til at opnå laveste forbrug. Pure Electric, lader bilen køre alene på batteriet i op til 40 kilometer. Power sender alle kræfter til hjulene. AWD giver dig konstant firehjulstræk, hvilket kan være smart i vinter-Sverige. Save, fastfryser batteriniveauet og spare det til senere brug, hvilket kunne være smart, hvis du for eksempel skal ind i en byzone, som er begrænset til biler uden udslip.

 

Volvo XC90 T8 lander på 1,5 millioner kroner, når den introduceres i Danmark til august.

1 af 5 Volvos skalerbare platform har kostet 61 milliarder kr. at udvikle, så den kan bruges til forskellige modeller. Bemærk batteripakken i midten af bilen, der hvor kardanakslen normalt er placeret. (Foto: Volvo)
2 af 5 Benzinmotor og elmotor yder tilsammen 400 hk og 640 Nm - langt mere end den gamle models 4,4-liters V8'er. (Foto: Volvo)
3 af 5 XC90 med Twin Power får tilnavnet T8. (Foto: Volvo)
4 af 5 XC90 er vigtig for Volvo. Den gamle model har faktisk været Sveriges mest værdifulde eksportprodukt. (Foto: Volvo)
5 af 5 Volvo kalder deres hybrid-version for Twin Power. Samlet er der 400 hk, men et forbrug på 40 km/l. (Foto: Volvo)
0 kommentarer
Vis kommentarer