Nye synsregler: Nu risikerer mange flere biler et omsyn

Fra den 20. maj bliver det sværere at komme igennem synet ved første forsøg

Nye regler medfører, at flere og mindre fejl på bilen, udmønter sig i et omsyn. Foto: Arkiv
Nye regler medfører, at flere og mindre fejl på bilen, udmønter sig i et omsyn. Foto: Arkiv

Fra på søndag vil det blive langt sværere for danske bilister at klare sig igennem bilsynet i første forsøg.

Det skriver FDM.

Hvor det i dag er muligt for bilister at klare synet, selvom der er lang række småting galt med bilen, så længe man lover at afhjælpe fejlene efterfølgende, vil det fra den 20. maj, hvor de nye EU-regler for periodisk bilsyn træder i kraft, være slut med denne slags betingende godkendelser på mange områder.

Hvor synsrapporten nemlig tidligere har stemplet småfejl som 'betinget godkendt', vil den i stedet kategorisere mange af fejlene som 'væsentlige fejl', hvilket betyder, at bilen skal til omsyn.

Her ses Volvos XC90 i en crashtest tilbage i 2015. Foto: Presse Biler - 30. apr. 2018 - kl. 07:02 Denne bil har ikke haft en eneste dødsulykke i 14 år

Hver tredje bil til omsyn
Det gælder ifølge FDM fejl såsom forkert indstillede forlygter, hvis mønsterdybden på dækkene er slidt ned til under 1,6 mm på personbiler, eller hvis udstødningsrøret er utæt.

Desuden vil reglerne fremover resultere i både et omsyn og et køreforbud, hvis f.eks. ingen af bilens stoplys virker.

- Som udgangspunkt er reglerne blevet strammet, så flere vil opleve at skulle til omsyn. Men det er svært at sige, hvor mange det drejer sig om, da nogle fejl både kan give en betinget godkendelse eller et omsyn afhængigt af, hvor alvorlige de er, forklarer Henning Pedersen, divisionschef i FDM ttil mediet.

FDM's test og bilsyn vurderer, at op mod hver tredje bil fremover vil skulle til omsyn.

Gode råd inden du får bilen synet

Tjek om alle bilens lygter virker.

Støjer bilen mere end normalt, er bilens udstødning måske utæt. Få det evt. undersøgt ved et værksted.

Mål dækkenes mønsterdybe. Det skal mindst være 1,6 mm, og dækkene må ikke være møre eller have synlige skader.

Lyser en kontrollampe i instrumentbrættet, så få udbedret fejlen.

Tryk på hornet og lyt til, om der kommer en klar og konstant tone.

Tjek om der er synligt oliespild ved motoren. Drypper bilen så få det evt. undersøgt ved et værksted.

Kilde: FDM / Færdselsstyrelsen

Se også: Strengt bilsyn: Blev sendt hjem fordi der var rust på selebeslaget

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen