Nyt firma slår Nürburgring-rekord

6 minutter og 42 sekunder har det taget Scuderia Cameron Glickenhaus nye bil at runde Det Grønne Helvedes 20,8 km – aldrig før er det sket

Scuderia Cameron Glickenhaus har bygget SCG003 – den har rundet Nürburgring på kun 6:42 minutter. (Foto: PR)
Scuderia Cameron Glickenhaus har bygget SCG003 – den har rundet Nürburgring på kun 6:42 minutter. (Foto: PR)

(Foto: PR)
(Foto: PR)

Firmaet Scuderia Cameron Glickenhaus har du formentligt aldrig hørt om før. Alligevel er det lykkedes dem at sætte en ny rekord på Nürburgring, også kendt som Det Grønne Helvede. Her er der 20,8 km krøllet asfalt, og hvis du vil have respekt omkring din sportsvogn, skal den klare sig godt på Nürburgring. Og respekt det får SCG003, som den nye bil hedder, nok fremover. Den har nemlig rundet racerbanen på blot 6:42 minutter, og det betyder, at firmaet har slået den hidtidige rekord på 6:47,50 sat af en Pagani Zonda R tilbage i 2010.

Se også: McLaren's 'begyndermodel' har 570 heste

Det er dog rekorden for biler, som ikke bliver serieproduceret. For lige at sætte det i perspektiv, klarer den hurtigste gadebil på listen, Porsche 918 Spyder, det på 6:57 minutter. Men det er stadig vanvittig imponerende af Scuderia Cameron Glickenhaus, som reelt kun har bygget to biler tidligere.

Se også: Denne bil accelererer til 400 km/t på kun 20 sekunder

Elskovsbarn
Scuderia Cameron Glickenhaus er et elskovsbarn født af den amerikanske bilsamler Jim Glickenhaus, som ønskede at skabe en hyldest til klassiske sportsvogne, og derfor skabte han sammen med designhuset Pininfarina Ferrari P4/5. Det er en sportsvogn, som er baseret på Ferrari 430 Scuderia, men som visuelt hylder klassiske Ferrari-modeller som P-serien. På baggrund af denne bil har man udviklet P4/5 Competizione, som firmaet blandt andet har kørt 24-timers løb på selvsamme Nürburgring med. Men nu har man altså udviklet sportsvognen SCG003 selv, og den er noget helt andet.

(Foto: PR)
(Foto: PR)

Designet er så langt fra klassisk som overhovedet muligt. I stedet er designet futuristisk, og det samme gælder teknologien, der gemmer sig under det aerodynamiske ydre. Chassiet er bygget i kulfiber, så SCG003 vejer kun 1.350 kg. Sammen med en 3,5-liters V6'er fra Honda, som har fået monteret to turboer, og nu yder 530 hk ved 6.800 o/min og 700 Nm ved 4.500 o/min, er der masser af skub i bilen, til at den kan komme ned på bare 6:30 minutter, mener firmaet.

9 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere