1.000.000.000. Så mange euro skal den tyske Volkswagen-koncern nu betale i bøde til de tyske myndigheder for den omfangsrige snyd med dieselbiler, der blev opdaget tilbage i 2015.
Det står klart, efter at Volkswagen i en pressemeddelelse har bekræftet og accepteret den tårnhøje bøde, som anklagemyndigheden i Brunswick har udstedt.
Volkswagen får ifølge Reuters bøden for organisatoriske mangler i sit tilsyn, som ikke formåede at forhindre 'uacceptable softwarefunktioner' fra at blive installeret i 10,7 millioner biler mellem 2008 og 2015.
- Efter grunding undersøgelse har Volkswagen AG accepteret bøden og vil ikke modsætte sig den. Volkswagen AG indrømmer hermed sit ansvar for dieselkrisen og ser dette som endnu et stort skridt mod at lægge denne bag sig, skriver koncernen og fortsætter:
- Som et resultat af bøden vil al retslig procedure mod Volkswagen endelig ophøre.
Briterne vil have bilgiganterne til at bløde: Så dyrt bliver det at snyde
VW er godt polstret
Volkswagen forventede ifølge Reuters allerede at tabe cirka 30 milliarder kroner på dieselskandalen i år, men den nye bøde lægger sig oven på dette tal.
Koncernen har heller ikke kalkuleret med bøden i de omkring 210 milliarder kroner, man tidligere har lagt til side for at betale skandalens omkostninger.
Det betyder ifølge eksperter fra rådgivningsvirksomheden Evercore ISI, som Reuters har talt med, at bøden vil kunne ses på Volkswagens indtjening i år. Ved slutningen af første kvartal lå Volkswagens cash-flow - dvs. strømmen af penge ind og ud af virksomheden - dog med et plus på 180 milliarder kroner, så Volkswagen er godt polstret til at kunne absorbere slaget.
Det er da heller ikke den største bøde, koncernen indtil nu har måtte æde for sine lovovertrædelser. Tilbage i januar 2017 indvilgede Volkswagen i at betale 27 milliarder kroner til de amerikanske myndigheder i bøde for dieselskandalen.
Ved at betale den nye bøde stiller Volkswagen sig muligvis ud af myndighedernes søgelys, men det har derimod ingen betydning for de civile retssager, som også venter på koncernen.
Hæderkronet britisk bilproducent vil bygge populær SUV i Slovakiet