Ondsindet pony

Ford genopliver GT350 til den nye Mustang – med 500 hk motor, der sparker røv

Med minimum 500 hk under hjelmen bliver den nye Ford Mustang GT350 ondsindet. (Foto: Ford)
Med minimum 500 hk under hjelmen bliver den nye Ford Mustang GT350 ondsindet. (Foto: Ford)

Den løbende pony er måske Fords mest ikoniske mærke og Mustang, som bærer mærket er allerede en legende. Selvom malingen knap er tør på den nye 2015-model, har Ford nu løftet sløret for den sportslige variant GT350. Og denne gang er den andet end bare et par klistermærker og nye fælge. Ligesom originalen er den nye model gennemgribende ændret med et formål – at køre stærkt.

Fords nye Mustang var formentlig Biler De vildeste biler fra SEMA 2014

Første GT350 stammer fra 1965 og havde en 4,7-liters V8'er med 310 hk og en firetrins manuelgearkasse, og så blev den bygget af Carrol Shelby, ham med AC Cobra og adskillige Le Mans-sejre over Ferrari. Det gjorde den til en alvorlig hurtig sportsvogn, men den efterfølgende GT350 og GT500-model blev dog mere og mere en udstyrsvariant, som passede bedre til en Drive-through end racerbanen.

 

Racerteknologi
Det laver 2015-udgaven af GT350 dog om på. Vigtigste nyhed er en specielt udviklet 5,2-liters V8, som yder over 500 hk og 520 Nm. Der er ikke nogen tal for acceleration eller topfart, men du kan godt regne med at GT350 bliver ondsindet. Motoren er en 'gammeldags' sugemotor uden turbo eller andre kunster, og det gør den til den kraftigste ikke-turboladede motor, Ford har produceret.

 

Selvom det er en V8-motor, er den konstrueret grundlæggende anderledes end en normal amerikansk V8'er. Den har nemlig en 'flat-plane' krumtap, som vi kender fra racerbiler og italienske sportsvogne. Den særlige krumtap gør motoren mere omdrejningsvillig, men fjerner også den klassiske amerikaner V8-bulder.

 

Ford lover dog, at den nye GT350 nok skal lyde fremragende alligevel.

- Tag ikke fejl, dette er en amerikansk fortolkning af en 'flat-plan' V8, og den 5,2-liters motor producerer et karakteristisk, hæs hyl fra dens fire udstødningsrør,forklarer Jamal Hameedi, chefingeniør, Ford Global Performance Vehicles i en pressemeddelelse.

(Foto: Ford) Biler Mustang-ekspressen kommer til Danmark

De 500 hk trækker igennem en 6-trins manuelgearkasse og et Torsen spærredifferentiale, så kræfterne kan blive sendt ordetligt i jorden uden at gå op i røg.

 

Åh ikke sving
Mange amerikanske biler har det med sving, som George Bush har det med Saddam Husseins masseødelæggelsesvåben – det er noget, man undgår at snakke om. Sådan er det ikke med GT350. I forvejen er den nye Mustang 28 procent mere stiv i karrossen end den tidligere model. Men vridningsstabiliteten er endnu bedre i GT350, fordi den har en grill i kulfiber, som flekser mindre end stål.

Bremserne er seriøse på GT350 - 394 mm måler de foran. (Foto: Ford)
Bremserne er seriøse på GT350 - 394 mm måler de foran. (Foto: Ford)

Undervognen er også sænket, og bøsninger er skiftet, mens MagnaRide støddæmperne er opgraderet, og så er sporvidden i fronten forøget. Bremserne er opgraderet til 394 mm skiver med seks pots Brembo kaliber, mens bagbremserne måler 380 mm og har fire pots kaliber. De 19 tommer store fælge er viklet i Michelin Pilot Super Sport dæk, men med karkasser der er særligt udviklet til Mustang GT350. Alt i alt skulle det give en vanvittig hurtig sportsvogn, som ikke giver op ved synet af sving.

1 af 5 (Foto: Ford)
2 af 5 (Foto: Ford)
3 af 5 (Foto: Ford)
4 af 5 (Foto: Ford)
5 af 5 Med minimum 500 hk under hjelmen bliver den nye Ford Mustang GT350 ondsindet. (Foto: Ford)
0 kommentarer
Vis kommentarer