Overraskende luksusvogn var den mest solgte bil i november

En klassisk firmabil har pludselig overhalet langt mere opnåelige bilmodeller på sidste måneds salgsliste

Her er den så - Danmarks mest solgte bil i november. Video: Mercedes-Benz Danmark

460.000 kroner - eller præcis det dobbelte af, hvad den gennemsnitlige dansker over 14 år tjente i 2017.

Det er, hvad man skal slippe for at få nøglerne til den mest skrabede udgave af den bil, der nåede toppen af salgslisten for nye biler i november. Den har en stjerne på fronten, et 'C' på bagsmækken og tilhører det såkaldte D-segment, hvor mange firmabilister går på jagt efter en ny bil.

Bilen er en Mercedes-Benz C-Klasse og kan med 628 solgte eksemplarer kalde sig den første model i den eksklusive klasse, der indtager førstepladsen i år. Det skriver De Danske Bilimportører.

Mercedes-Benz C-Klasse slog i sidste måned en lang række danskerfavoritter som Peugeot 208, Nissan Qashqai og VW Golf. Foto: Daimler
Mercedes-Benz C-Klasse slog i sidste måned en lang række danskerfavoritter som Peugeot 208, Nissan Qashqai og VW Golf. Foto: Daimler

Leasing gør comeback
Den ombejlede C-Klasse lagde sig dermed et godt stykke foran den noget mere opnåelige Volkswagen Polo. Selv om man næsten ville kunne købte tre eksemplarer af sidstnævnte for samme pris, mønstrede denne blot 561 solgte eksemplarer i november.

Hvor VW Polo er en genganger blandt de mest solgte biler, er Mercedes-Benz C-Klasse til gengæld en nyere tilføjelse. I september og oktober er henholdsvis 236 og 276 eksemplarer rullet ud på de danske veje, og bilen er kun den 16. mest solgte model, når man kigger på statistikken for 1. januar til 31. oktober.

(Artiklen fortsætter under billedet)

I alt 2639 eksemplarer af Mercedes-Benz C-Klasse er rullede ud på de danske veje fra 1. januar til 31. oktober i år. Foto: Daimler
I alt 2639 eksemplarer af Mercedes-Benz C-Klasse er rullede ud på de danske veje fra 1. januar til 31. oktober i år. Foto: Daimler

En del af begrundelsen for C-Klassens førertrøje skal muligvis findes i, at leasingmarkedet er begyndt at blomstre op igen. De Danske Bilimportører skriver, at leasingbilerne udgjorde 42 procent af salget i november, hvilket er næsten på højde med niveauet, før markedet blev reguleret sidste år.

Det politiske indgreb fik ifølge organisationen andelen af leasingbiler til at falde helt ned til 30 procent.

Se også: Rasende bilister amok på aarhusianske p-vagter

Tilbage på sporet
Det samlede månedlige bilsalg er vokset sammen med leasingmarkedet. I alt 17.918 bilnøgler blev langet over disken i november, og salget ser dermed umiddelbart ud til være tilbage på sporet efter at være dykket i efterårsmånederne.

Her blev antallet af nyindregistrerede biler påvirket af, at en ny og mere krævende metode til test af forurening blev indført i EU. Det fik ualmindeligt mange danskere til at købe bil i august, inden kravet indtraf, og i de efterfølgende måneder har flere bilproducenter kæmpet for at få godkendt deres biler efter de nye krav.

Ikke desto mindre er i alt 204.637 nye biler blevet sendt ud på de danske veje, hvilket ifølge De Danske Bilimportører betyder, at salget holder næsten samme niveau som sidste år. Her havde salget også slingret gennem efteråret på grund af en dansk afgiftsomlægning.

Se også: 3 ud af 4 bilforhandlere: Løkkes mål om én million grønne biler er urealistisk

kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen