På godt og ondt: Porsche fører klassikeren ind i den digitale tidsalder

Den nye Porsche 911 ligner sig selv, men nogle af de gamle dyder ser alligevel ud til at være røget i svinget

Den ottende generation af Porsche 911 har fået en markant bredere bagdel, men viderefører stadig den klassiske dråbeform. Foto: Porsche
Den ottende generation af Porsche 911 har fået en markant bredere bagdel, men viderefører stadig den klassiske dråbeform. Foto: Porsche
Følg Biler

'Dyrene udenfor kiggede fra gris til menneske, fra menneske til gris, og fra gris til menneske igen; men det var umuligt at sige, hvem der var hvem'.

Slutscenen fra George Orwells 'Kammerat Napoleon' kan med lidt god vilje overføres til det tronskifte, der netop er foretaget på toppen af Porsches modelprogram.

For selv om der ifølge Porsche er en ny 911 i byen, så er den særdeles svær at få øje på. Den klassiske dråbeform er bibeholdt, og det samme er opskriften med lav vægt og en sekscylindret boxermotor i bagagerummet.

Kigger man nøje efter, kan man dog godt få øje på enkelte nyskabende detaljer. Bilens bagende er eksempelvis blevet markant bredere, hvilket gælder uanset hvilken model man vælger, ligesom der er blevet nusset om dørhåndtag og lygter.

Bliver man den heldige ejer af den nye sportsvogn, kommer man dog med stor sandsynlighed til at skulle forklare bilens fortræffeligheder til vennekredsen med ord og vendinger. Det er nemlig under huden, de tyske ingeniører for alvor har lagt deres arbejdstimer.

308 km/t. på toppen
Bilen vil til at begynde med kunne fås i to versioner, Carrera S og Carrera 4S, der er henholdsvis baghjuls- og firehjulstrukne. Boxermotoren er i begge modeller blevet optimeret, så den nu yder 450 hestekræfter - 30 mere end i forgængeren.

De ekstra kræfter sender samtidig 911 ned under fire sekunder i disciplinen 0-100 km/t. I Carrera S hedder tiden 3,7 sekunder, og sætter man meget stor pris på sin tid, så kan man i den firehjulstrukne Carrera 4S varme sig ved tanken om, at bilen når målet 0,1 sekund hurtigere.

Til gengæld stopper speedometernålen her ved 306 km/t. mod 308 i den baghjulstrukne version.

(Artiklen fortsætter under billederne)

Bilens karrosseri er i endnu højere grad end tidligere fremstillet i aluminium, hvilket ifølge mediet Autocar giver en bedre vægtfordeling. Foto: Porsche
Bilens karrosseri er i endnu højere grad end tidligere fremstillet i aluminium, hvilket ifølge mediet Autocar giver en bedre vægtfordeling. Foto: Porsche

Den brede lysstribe understreger bilens slægtskab med Porsches øvrige modeller. Foto: Porsche
Den brede lysstribe understreger bilens slægtskab med Porsches øvrige modeller. Foto: Porsche
 

Så langt så godt. Nu er vi dog nået dertil i Porsches pressemateriale, hvor 2018 pludselig løfter sin irettesættende pegefinger mod den rendyrkede sportsvognsoplevelse og kræver at se forbrugstallene.

Umiddelbart efter at have talt om 0-100-tider og topfart præsenterer producenten os derfor for brændstoføkonomien. For ikke helt at miste gejsten vil vi her blot sige, at de naturligvis ikke er imponerende set i forhold til mere fornuftige nye biler - men mange danske bilejere med nøglerne til en gammel benzinsluger vil stadig kunne gøre miljøet en tjeneste ved at skifte over.

Bestræbelserne på at legitimere sportsvognen stopper desuden ikke her. For producenten har installeret et system kaldet 'Porsche Impact' i bilen, der beregner førerens klimaaftryk og gør det muligt at betale passende aflad til klimaprojekter over hele verden.

Langt fra målet, men: Antallet af trafikdræbte på vej mod rekord

Digital kabine
I kabinen er det også tydeligt, at det efterhånden er 55 år siden den oprindelige 911-opskrift blev brugt første gang.

Instrumenteringen er godtnok inspireret af 1970'ernes modeller, men består nu blandt andet af rammeløse displays, og Porsche har ført modellen yderligere ind i den digitale tidsalder med en infotainmentskærm på anseelige 10,9 tommer.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Den nye automatgearkasse betjenes ved hjælp af en gearvælger i midterkonsollen, der er skrumpet en del. Foto: Porsche
Den nye automatgearkasse betjenes ved hjælp af en gearvælger i midterkonsollen, der er skrumpet en del. Foto: Porsche

Den overflødiggør en lang række knapper og betyder desuden, at bilen er konstant opkoblet til internettet. Fra skærmen er det muligt at vælge køreprogrammer og tilgå både 'Porsche Impact' og systemet 'Porsche 360+'. Sidstnævnte er en personlig assistent, der med producentens egne ord 'skal gøre hverdagen nemmere og give mulighed for eksklusive oplevelser'.

Om det også indebærer en mulighed for at slå de moderne systemer fra for en stund, melder historien ikke noget om.

Både Porsche 911 Carrera S og 4S vil til at begynde med blive leveret med en ny dobbeltkoblingsgearkasse på otte trin, der klarer gearskiftene selv. Porsche nævner ikke selv noget om en manuel gearkasse, men hos mediet Autocar mener man at vide, at den følger på et senere tidspunkt.

Vil man sværge troskab til den nye tronarving, begynder prisen ved cirka 2,2 mio. kroner for en Carrera S-model med baghjulstræk. Firehjulstræk koster 155.000 kroner ekstra.

PS: Hvis du virkelig vil vide det, så klarer den nye Porsche Carrera S 11,2 km/l (afledt NEDC-værdi).

Her skal særlig dash cam-enhed nu bekæmpe dårlige bilister og vejvrede

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.