Pas på snedige biludlejere på ferien: 'Det er penge ud af vinduet'

Udlejningsselskaber forsøger ofte at sælge udvidede forsikringer, når turister lejer bil i udlandet, men det er bestemt ikke altid nødvendigt

Hver anden dansker har oplevet, at udenlandske biludlejere prøver at lokke flere penge ud af dem. Foto: Colourbox
Hver anden dansker har oplevet, at udenlandske biludlejere prøver at lokke flere penge ud af dem. Foto: Colourbox

Når denne arbejdsuge er overstået begynder sommerhøjsæsonen officielt, og flere tusinde danskere gør sig derfor i disse dage mentalt klar til at pakke kufferten og suse sydpå.

Mange af disse danskere har måske planlagt at leje en bil, når de ankommer svedige og trætte efter en lang flyvetur, så det er nemmere at drøne direkte til hotellet, men hvis du er en dem, der planlægger dette, skal du passe godt på de snedige udenlandske biludlejere.

Det viser en undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige Forsikring.

Undersøgelsen viser nemlig, at hver anden dansker har prøvet at få tilbudt en udvidet forsikring ved billeje i udlandet, selvom deres egen rejseforsikring i mange tilfælde er dækning nok.

Det lyder måske ikke så alvorligt at få tilbudt en udvidet forsikring, men det er alligevel problematisk, da Kantar Gallups undersøgelse også viser, at hele fire ud af fem danskere ikke ved, at deres normale rejseforsikring ofte er nok til at dække blandt andet skader på lejebiler, for det betyder, at den udvidede bilforsikring er en komplet unødvendig ekstra udgift.

- Det er helt normalt, at man hos biludlejningsfirmaet bliver tilbudt ekstra forsikringer, der blandt andet dækker en ofte ret høj selvrisiko. Men hvis man har en rejseforsikring, så er det faktisk normalt, at man allerede har den dækning, siger Dan Kjølhede Laursen, direktør i Gouda Rejseforsikring og fortsætter:

- Derfor er det reelt set penge ud af vinduet, hvis man betaler for den valgfrie forsikring, siger han og påpeger, at man dog altid bør sikre sig, at man har den korrekte dækning, inden man siger nej tak, hvilket man kan gøre ved at kontakte sit forsikringsselskab.

Se også: Kunne ikke få stjålet campingvogn tilbage fra tysk tyv: Nu har retten talt

Snyder med skader på bilen
Den unødvendige forsikring er dog ikke det eneste problem, som danskerne har, når det kommer til leje af biler hos udenlandske biludlejere.

Mange danskere oplever nemlig, at udlejeren hæver flere penge end aftalt, afviser betaling med eksempelvis VISA-Dankort eller påstår, at der er skader på bilen, som lejeren ikke har lavet.

Både Gjensidige og Gouda oplever angiveligt ofte denne type sager, hvor der er uenighed mellem biludlejeren og lejeren om, hvem der har lavet hvilke skader og hvem der skal betale.

- I løbet af hele året, men især i sommerperioden, får vi henvendelser fra danskere, der står i udlandet og har brug for hjælp i forbindelse med billejen, siger Dan Kjølhede Laursen og fortsætter:

- Mange har en oplevelse af, at biludlejerne prøver at malke dem for penge gennem salg af unødvendige forsikringer, påstande om skader og ved at afvise betalingskort. Derfor råder vi altid til, at man er opmærksom på bilens stand, når man afhenter den og eventuelt tager billeder af den, hvilke betalingskort udlejeren accepterer, og hvilken aftale man underskriver. Er man i tvivl, kan man altid kontakte sin rejseforsikring for at få hjælp til, hvordan man skal forholde sig.

Se også: Flere danskere føler sig taget ved næsen af udenlandske biludlejere

16 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere