Politiet forsvarer deres 'pengemaskiner': - De virker

Politiets fokus på fartkontrol har ifølge nye tal reduceret antallet af bilister, der kører for stærkt

Her bliver en af politiets fotovogne taget i at køre for stærkt gennem Limfjordstunellen. Provatoptagelser

Det kraftige røde lys fra blitzen, der et sekund blænder synet og sender et ryk gennem kroppen, har politiet de seneste år demonstreret for rigtig mange fartsyndere på de danske veje.

Hastighedskontrol har nemlig længe været et af politiets særlige fokusområder, og ifølge nye tal fra Rigspolitiet har indsatsen virket.

På tre ud af fire af de landevejsstrækninger, som politiet har lavet særligt målrettede kontroller på, er gennemsnitshastigheden bragt ned. Og på to ud af tre strækninger er der også blevet færre bilister, der kører mindst 10 km/t. og mindst 20 km/t. for hurtigt.

- Vi kan se, at hastigheden er faldet betydeligt mere her end på resten af vejnettet. Vi kan desuden konkludere, at jo længere tid en fotovogn står på en strækning, desto bedre er resultatet, siger Erik Terp Jensen, chef for Rigspolitiets Nationale Færdselscenter i en pressemeddelelse.

Oprindeligt mål var lavt sat
Tilbage i 2016 udpegede landets 12 politikredse 4-8 strækninger hver, hvor der blev kørt for hurtigt, og som man derfor ville kontrollere hyppigt i et forsøg på at få hastigheden ned.

Håbet var typisk, at man på den måde kunne sænke gennemsnitsfarten med 1 km/t. på landevejene og 0,5-1 km/t. på andre veje. Ved at sænke farten fra eksempelvis 81 km/t. til 80 km/t. kan man i teorien nedbringe antallet af trafikdræbte med cirka 5 procent.

Men politiets oprindelige mål viser sig nu at være lavt sat. I dag er gennemsnitshastigheden nemlig faldet med 2,3 km/t. på de udvalgte landevejsstrækninger, mens den på de øvrige, udpegede veje er faldet med 2 km/t.

Se også: Tør du køre uden fører? Californien vil slippe de selvkørende biler løs

Kontrollen flytter videre
Alle landets politikredse har i år udpeget en række nye vejstrækninger, der også har problemer med høj fart og trafikuheld, og som man derfor vil kontrollere oftere for at gentage succesen.

- Vi håber og tror, at det også på de nyudpegede vejstrækninger vil lykkes at nedbringe hastigheden med en reduktion af risikoen for dræbte og tilskadekomne som resultat, siger Erik Terp.

Fra 2011 til 2015 har 500 danskere mistet livet i trafikulykker, hvor farten var for høj i forhold til hastighedsgrænser eller forholdene på vejene.

Se også: Pudsig tendens: Danskere med dette hjælpemiddel i bilen kører oftere forkert

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen