Politikerne er enige: Så lidt skal europæiske biler forurene i 2030

Efter flere måneders tovtrækkeri har EU sat et mål for, hvor meget nye biler må forurene i 2030

Ifølge organisationen Transport & Environment vil det nye mål betyde, at en tredjedel af alle nye biler kører på strøm eller brint i 2030. Arkivfoto: Casper Dalhoff
Ifølge organisationen Transport & Environment vil det nye mål betyde, at en tredjedel af alle nye biler kører på strøm eller brint i 2030. Arkivfoto: Casper Dalhoff

37,5 procent. Så meget mindre CO2 skal nye biler udlede i 2030 sammenlignet med niveauet i 2021.

Målet blev mandag formuleret af EU og er resultatet af flere måneders debat om, hvor store krav unionen skal pålægge den europæiske bilindustri. Oprindeligt var der lagt op til, at EU skulle lægge barren på 30 procent, men efter pres fra flere lande og EU-parlamentet, der gik efter en reduktion på 40 procent, endte målet med at blive et kompromis.

Det skriver Automotive News Europe.

EU har tidligere besluttet, at nye biler ikke må udlede mere end 95 gram CO2 pr. kilometer i 2021, og med det nye mål vil grænsen altså falde til cirka 60 gram CO2 i 2030. Heller ikke varebiler slipper for at gå på CO2-slankekur, men her er EU dog blevet enige om en lidt mindre ambitiøs reduktion på 31 procent i 2030.

Allerede i 2025 skal både person- og varebiler dog være nået knap halvvejs med kuren og forurene 15 procent mindre end fire år forinden.

Se også: Efter utallige test: Her er årets tre sikreste biler

ACEA: Totalt urealistisk
Ifølge miljøorganisationen Transport & Environment vil målet betyde, at omkring en tredjedel af alle nye biler solgt i Europa vil være drevet af enten strøm eller brint. Det er dog ikke helt nok til at tilfredsstille organisationens direktør for miljøvenlige køretøjer, Greg Aarcher.

- Det er et fremskridt, men det er ikke ambitiøst nok til at nå vores klimamål, siger han til Automotive News.

Ikke desto mindre er reduktionsmålet på 37,5 procent rigeligt til at give bekymrede miner hos både brancheorganisationen for den tyske bilindustri, VDA, og ACEA, sammenslutningen af europæiske bilproducenter.

Sidstnævnte pointerer overfor mediet, at målet 'måske nok lyder plausibelt, men er totalt urealistisk set i forhold til, hvor vi står i nu.'

Samtidig efterlyder VDA, at aftalen om de nye mål også inkluderede hjælp til den omstilling, som bilindustrien skal igennem for at nå dem - for eksempel gennem et økonomisk incitament. Tyskland havde dog godkendt den oprindelige plan om en reduktion på 30 procent, så helt afvisende er den store bilnation altså ikke for den grønne omstilling.

De nye CO2-mål skal nu godkendes i både EU-parlamentet og de 28 medlemslande.

Se også: Tre storbyer vinder i retten: Kan forbyde næsten alle dieselbiler

108 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere