Porsche ændrer 52 år gammel tradition

For første gang i modellens 52 år lange historie monterer Porsche nu turbo på boxer-motorerne i basis-udgaverne af 911. Det gør Carrera-varianterne hurtigere og mere økonomiske

Porsches nye 911 Carrera og Carrera S er de hurtigste og mest økonomiske  basis-911'ere nogensinde, men har de stadig den rigtige Porsche-lyd? Det vil tiden vise. (Foto: PR)
Porsches nye 911 Carrera og Carrera S er de hurtigste og mest økonomiske basis-911'ere nogensinde, men har de stadig den rigtige Porsche-lyd? Det vil tiden vise. (Foto: PR)

Porsche 911 er en af de mest ikoniske sportsvogne, der findes, og det bærer salget af de tyske lækkerbiskener da også præg af.

Men selv om man producerer nogle af verdens mest efterspurgte biler, gør det ikke en fri for miljøkvoter og overstatslige reguleringer.

Se også: Her bliver motorvej med fri fart permanent

Og det er de faceliftede udgaver Porsche 911 Carrera og Carrera S en tydelig konsekvens af.

Carrera får turbo
Her har Porsche nemlig for første gang erstattet de klassiske sugemotorer i basis-varianterne til fordel for mere miljøvenlige boxermotorer, der selvfølgelig er tilført en god slat turbokræfter.

Porsche lancerer både en lukket coupé og en åben cabriolet. Her ses den nye Carrera S med sit ikoniske bagparti. (Foto: PR)
Porsche lancerer både en lukket coupé og en åben cabriolet. Her ses den nye Carrera S med sit ikoniske bagparti. (Foto: PR)

Den nye motor er en 3-liters twinturbo, og det betyder i bund og grund, at bilen anvender to turboladere. Ved lave omdrejninger sætter en mindre turbo til, mens en større turbo sætter ind, når pedalen bliver trykket i bund.

Det giver mere effekt, og den seneste model har da også 20 hestekræfter mere end forgængeren - det vil sige 370 hk i alt. Den nye Carrera S har som sædvanlig lidt mere at gøre godt med, nemlig 420 hk.  

Se også: Ford giver sine biler anti-edderkop-teknologi

Konkret betyder Porsches valg af motor, at brændstofforbruget er blevet forbedret med op til 1,5 km/l i Carrera S og 1,3 km/l i den ’almindelige’ Carrera.

Hurtigere end tidligere
Den nye Carrera kører således 13,5 kilometer på en liter benzin – bestemt ikke dårligt sportsvogn af denne kaliber. Og det er ikke fordi, at miljøhensynet har fået betydning for hverken bilens accelerationsevne eller topfart.

Forlygterne og baglygterne har bl.a. fået et designmæssigt løft i de faceliftede 911 Carrera-modeller. (Foto: PR)
Forlygterne og baglygterne har bl.a. fået et designmæssigt løft i de faceliftede 911 Carrera-modeller. (Foto: PR)
 

For den seneste Carrera S er faktisk hurtigere end sine forgængere til at klare spurten fra 0-100 km/t. Det klarer den nemlig på blot 3,9 sekunder, mens lillebror – den mindste af de to nye Carrera’er – klarer det på 4,2 sekunder.

Se også: Så elegant bliver ny fransk Golf-rival

Topfarten er også blevet forbedret til 295 km/t i Carrera og 308 km/t i Carrera S. 

Det samme gælder drejningsmomentet, der er steget med hele 60 Nm i begge biler til henholdsvis 450 Nm og 500 Nm.

Politiets nye fotovogne serverer bøder til tusindvis af bilister, men kan ikke håndtere motorcyklister. (Foto: Mogens Flindt) Bilnyheder - 8. sep. 2015 - kl. 16:31 Politiets nye fotovogne kan ikke fange motorcyklister

Den nye Porsche 911 Carrera og Carrera S meldes salgsklar i slutningen af året, og prisen vil formentlig nærme sig de to millioner kroner for en Carrera.

13 kommentarer
Vis kommentarer