Porsche-præsentation gik helt galt: Racerkører i pinlig fadæse

Det er ikke bare sådan lige at lave 'donuts' i en sportsvogn

Se og hør, hvor ondt Porsches nye 700-hestes turbo-911'er lyder her. Video: Porsche

For nylig præsenterede Porsche en af de vildeste 911'ere til dato - den nye GT2 RS.

Tallene taler for sig selv.

0-100 kilometer i timen tager 2,8 sekunder.

Accelerationen stopper ikke før, 911'eren rammer topfarten på 340 kilometer i timen.

3,8-liters-motoren har 700 hestekræfter, og det gør den til den mest kraftfulde 911 nogensinde.

Biler Tesla bygger verdens største batteri for at løse energikrise

Men de 700 hestekræfter var ikke nok for chaufføren, der sad bag rattet, da Porsche ville vise bilen frem på Goodwood Festival of Speed i den forgangne weekend.

Goodwood Festival of Speed handler i høj grad om at underholde publikum, og det er kutyme, at kørerne brænder dæk af eller laver 'donuts' bag rattet af de vilde biler til stor underholdning for publikum.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Den nye 911 GT2 RS er en af de vildste Porscher, som den tyske sportsvognsfabrik nogensinde har sendt på gaden. Foto: Porsche
Den nye 911 GT2 RS er en af de vildste Porscher, som den tyske sportsvognsfabrik nogensinde har sendt på gaden. Foto: Porsche

Det var også planen, da chaufføren i Porsche 911 GT2 RS lagde an til at smide den hidsige sportsvogn rundt i cirkler.

Et eller andet fejlede dog for chaufføren, så dækrøgen udeblev, og til gengæld måtte chaufføren finde sig i hånende klapsalver og jubel fra publikum, inden han måtte køre videre uden at have præsteret en eneste 'donut'.

Se den mislykkede 'donut' her:

Intet manuelt gear
Om chaufførens kiksede 'donut'-forsøg skyldes manglen på manuelt gear, om han ikke fik slået de elektroniske hjælpeprogrammer fra, eller om han bare ikke kunne få bagenden til at slippe, ved vi ikke. Men det kan være årsager til, at hans mission mislykkedes.

Til gengæld ved vi, at den nye 911 GT2 RS kun leveres med dobbeltkoblingsgearkassen - det såkaldte PDK-gear - som kan betjenes via skiftepaler bag Porschens rat.

Porschen er lavet til de mere hardcore fans, der forventer, at deres sportsvogn kan slå de fleste andre biler til et trackday-arrangement.

Og det skulle der være gode muligheder for i 911 GT2 RS.

Den gigantiske hækvinge og det store luftindtag sætter en tyk streg under, at GT2 RS ikke er for sjov.

Standard på sportsvognen er keramiske bremser (PCCB), og dækkene måler 265/35ZR20 forrest og 325/30ZR21 bagest.

Taget er fremstillet i magnesium, mens motorhjelmen er lavet i kulfiber for maksimal vægtbesparelse.

Parkeringen kostede i sig selv kun 16,68 kroner for de omtrent halvanden times parkering. Foto: Privatfoto Biler P-firma reserverede 100 kroner for parkering til 17 kroner: - Det kan ikke passe

17 kommentarer
Vis kommentarer