Bilens aircondition kommer ofte på hårdt arbejde, når det gælder om at holde dig og resten af bilens passagerer nedkølede i sommervarmen.
Men med de nye afgifter, der mangedobler prisen for at få påfyldt nyt kølemiddel på bilen, bliver det måske alligevel svært ikke at få svedige håndflader.
Ifølge Autobutler.dk, der formidler bilreparationer online, er indkøbsprisen for en komplet opfyldning af kølemiddel nemlig steget fra 1-200 kroner for bare to år siden, til i dag at være svær at finde for mekanikerne for mindre end mellem 700 og 1100 kroner. Og i de kommende år vil prisen stige yderligere, lyder forventningen.
Kølemiddel på lager
Grunden er ifølge Autobutler, at EU har besluttet at sætte afgifterne op på det kølemiddel, som mekanikeren skal bruge i de fleste danske biler, når deres aircondition skal serviceres. Det har gjort kølemidlet en hel del dyrere i indkøb, hvilket til sidst har tvunget landets mekanikere til at sætte priserne op.
For mange bilejere betyder det, at de fremover skal af med mindst 1000 kroner alene til kølemidlet, og hertil kommer så prisen for mekanikerens timeløn og materialer til udskiftning af blandt andet filtre.
Nogle steder kan man dog være heldig, at værkstedet stadig har kølemiddel på lager, som de skal have brugt, før de bestiller nyt hjem. Men da sommermånederne samtidig er højsæson for at få serviceret bilens aircondition, varer det muligvis ikke ved. Ifølge Autobutler.dk er kølemidlet allerede på restordre i Tyskland.
- Værkstederne har heldigvis et lager af kølemiddel, som de bruger nu. Men hvis det varme sommervejr fortsætter, frygter vi at det bliver helt umuligt at få fat i den særlige gas, siger Jan Sturm, analysechef hos Autobutler.dk, i en pressemeddelelse.
Københavnerne har pludselig fået langt flere bybiler
EU vil af med freon
De høje afgiftstigninger bunder i, at det mest brugte kølemiddel indeholder freon, der kan ødelægge ozonlaget. Derfor skal afgifterne øge bilejernes incitament til at skifte over til et nyt og mindre skadeligt produkt.
Problemet er bare, at det kun kan bruges på nye biler, der er produceret siden 1. januar 2017. Her er det så til gengæld også et krav, at bilens aircondition bruger det.
Man skulle så tro, det nye produkt var billigere i indkøb end det gamle. Men sådan forholder det sig ikke - snarere tværtimod, skriver Autobutler.dk.
Der findes i dag kun én virksomhed i verden, der kan lave den nye gas og har monopol på den.