Hvordan har Limfjordstunnelen det egentlig?
Det har en international ekspertgruppe undersøgt, og de er kommet frem til, at tunnelens tilstand grundlæggende er tilfredsstillende, og at tunnelen kan holde mange år endnu.
Det oplyser transportministeriet i en pressemeddelelse.
Rapporten, som netop er blevet offentliggjort, viser, at Limfjordstunnelen med løbende renovering og overvågning kan holde mange år i endnu, før der opstår behov for større reparationsarbejder.
- Ekspertgruppens konklusion skaber ro og tryghed omkring tunnelen. Dermed kan vi afblæse alle tanker om en hastende og omfattende renovering af tunnelen - med de store konsekvenser, som det ville have for trafikken i hele Nordjylland, siger transportminister Benny Engelbrecht i pressemeddelelsen.
Her bliver der renoveret broer og tunneller i år
Han mener dog ikke, at det ændrer på behovet for en 3. Limfjordsforbindelse.
Vand trængte ind
I 2017 var der, som Ekstra Bladet blandt andre fortalte, vandindtrængning og sætninger i Limfjordstunnelen. En ekspertgruppe inden for konstruktion og vedligehold af tunneler blev derfor bedt om at undersøge tunnelens tilstand, og om levetiden kunne være kortere end forventet.
Sidenhen har ekspertgruppen foretaget et udvidet og omfattende særeftersyn af tunnelen. Og nu konkluderer ekspertgruppen altså, at Limfjordstunnelens tilstand grundlæggende er tilfredsstillende.
- Det ændrer dog ikke på behovet for en 3. Limfjordsforbindelse, og derfor forventer jeg også, at det er et emne, vi skal diskutere, når jeg sammen med Folketingets partier skal forhandle en bred aftale for de kommende års infrastrukturinvesteringer.
Artiklen fortsætter under faktaboksen ...
- Vi holder øje
Ekspertgruppen anbefaler, at Vejdirektoratet iværksætter en overvågning og monitorering af Limfjordstunnelen ud over den indsats, der allerede finder sted.
- Det er naturligvis en anbefaling, vi tager til os. Vi holder i forvejen tæt øje med Limfjordstunnelen, og på baggrund af ekspertgruppens anbefalinger vil vi iværksætte yderligere overvågning af dette vigtige stykke infrastruktur, siger chefkonsulent Niels Christian Skov Nielsen fra Vejdirektoratet.
Endelig har ekspertgruppen foreslået tre større reparationsarbejder, der kan udføres om 15 til 50 år, såfremt behovet måtte opstå.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.