Regeringen skelner ikke: Hybridbiler får fordele, selv om de sviner

Regeringen lægger i sit klimaudspil op til at give pluginhybridbiler en række fordele, men tager ikke hensyn til, at nogle af dem stadig forurener en hel del

Regeringen vil give fordele til elbiler og pluginhybrider, men skelner ikke til, hvor meget CO2 sidstnævnte faktisk udleder. Foto: BMW
Regeringen vil give fordele til elbiler og pluginhybrider, men skelner ikke til, hvor meget CO2 sidstnævnte faktisk udleder. Foto: BMW

- Lavemissionsbiler er køretøjer, der har markant lavere udledninger end de eksisterende konventionelle biler. Det vil sige, at bilen maksimalt må udlede 50 gram CO2 per kilometer.

Sådan lyder definitionen på en 'grøn' bil i regeringens klimaudspil. Men når det skal omsættes til praksis, vægter grænsen ved 50 gram CO2 per kilometer ikke så højt alligevel.

I øjeblikket er der nemlig lagt op til, at alle såkaldte pluginhybridbiler får fordele som billigere parkering og mulighed for at køre i busbanen, uanset om de opfylder definitionen eller ej.

Det skriver Ingeniøren, der har forhørt sig hos Skatteministeriet.

- Regeringens klima- og luftudspil gælder alle pluginhybridbiler og elbiler. Der differentieres altså ikke mellem pluginhybridbiler, der udleder over eller under grænsen på 50 gram CO2 pr. kilometer, skriver ministeriet til mediet.

Flertallet er grønne
Betegnelsen pluginhybrid dækker over, at bilen er udstyret med en elmotor og et batteri, der supplerer den traditionelle forbrændingsmotor og skal lades op i stikkontakten.

Der er dog stor forskel på, hvor meget elmotoren får lov at hjælpe til, og det betyder ifølge Ingeniøren, at der i øjeblikket findes en del biler, der teknisk set er pluginhybrider, men stadig forurener over grænsen.

Flertallet af de pluginhybridbiler, der bliver solgt i Danmark i øjeblikket, befinder sig ifølge Ingeniøren under grænsen. Men det ændrer ikke på, at den manglende skelnen er uheldig, mener Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet.

- De biler, som man giver fordele til, vil man få flere af i en eller anden grad. Hvis der gives fordele til de pluginhybridbiler, der overskrider grænsen for lavemission, vil dette ikke være lige så målrettet i forhold til klimaeffekten, siger han til mediet.

Se også: Porsche tvunget til at købe skandaleramt diesel-SUV tilbage

Venter med at tage stilling
Også Klimarådet, der rådgiver regeringen i klimaspørgsmål, efterspørger en konkret grænse, som bilerne skal holde sig indenfor.

Uden en grænse kan det blive svært for regeringen at opnå den omfattende reduktion af CO2-udslippet, som det ifølge regeringen kan give at stoppe al salg af traditionelle benzin- og dieselbiler fra 2030.

- Frem mod 2050 kan omstillingen af de danske personbiler potentielt have sparet atmosfæren for op til 100 mio. ton CO, set i forhold til dagens niveau, forudsiger regeringen i udspillet.

Hos Transport-, Bygge- og Boligministeriet forventer man ifølge Ingeniøren, at der vil blive taget stilling til en eventuel grænse eller andre former for skelnen, når den konkrete lovgivning skal udformes.

Se også: Bilgigant klar med ny mini-pickup med én snedig detalje

56 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere