Rigmand vil tage over fra Land Rover: 'Det må ikke blive en Chelsea-traktor'

Milliardæren vil bygge en kompromisløs offroader

Det sidste eksemplar af den ikoniske Defender-model fra Land Rover er rullet af samlebåndet, men nu vil en rigmand tage over, hvor Land Rover gav slip. Foto: Land Rover
Det sidste eksemplar af den ikoniske Defender-model fra Land Rover er rullet af samlebåndet, men nu vil en rigmand tage over, hvor Land Rover gav slip. Foto: Land Rover

Jim Ratcliffe er milliardær, brite og bidt af en gal Defender. Han elsker Land Rovers ikoniske bilmodel, som i årtier har stået for det simple, det solide og det rå.

Men hvad gør man så, når Defender nu kun er en udgået bilmodel, hvor Land Rover har produceret det sidste eksemplar?

Ja, når man er milliardær, beslutter man sig for at ville udvikle, designe og bygge sin helt egen bilmodel, som kan lige præcis det, Defenderen kunne.

I hvert fald er det, hvad Jim Ratcliffe ifølge Telegraph har planer om at kaste sig ud i.

Grundlæggeren af firmaet Ineos vil producere en 'robust offroader, som ikke kan gå i stykker og ikke har Defenderens pålidelighedsproblemer', skriver Telegraph, der også citerer Ratcliffe for at understrege, at '100 procent ikke må blive en Chelsea-traktor' med henvisning til det fashionable kvarter i London, hvor mange ellers offroadkapable Land Rovere lever sagte tilværelser i hænderne på rigmandsfruer og stenrige Premier League-spillere.

1500 hk slår vild verdensrekord: - Den tager vejret fra dig

Mere pålidelighed
Ratcliffe har flere gange selv været på safariture i Land Rover Defender, og han har udtrykt stor ærgrelse over, at produktionen af firehjulstrækkeren er stoppet.

Til Telegraph fortæller han om planerne for den helt nye bil, han gerne vil bygge.

- Vi vil producere noget, som de ikke gør. Deres vil blive i større volumen, og ikke hvad Defender plejede at være, siger Jim Ratcliffe til Telegraph.

Men selv om han elskede Defender, er der én ting, han i hvert fald vil ændre.

- Når jeg tager på safari, kører jeg altid i en Land Rover, men jeg tager altid en madkurv med, fortæller han med henvisning til risikoen for, at bilen ville bryde ned.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Land Rover Defender var elsket for sin simplicitet og sine evner i terrænet, hvor få udfordringer var for store for Defender. Foto: Land Rover
Land Rover Defender var elsket for sin simplicitet og sine evner i terrænet, hvor få udfordringer var for store for Defender. Foto: Land Rover

Konkret vil Ratcliffe bruge omkring 500 til 600 millioner pund på investeringen, der er nødvendig for at skabe den nye offroader, der indtil videre har titlen 'Projekt Grenadier'.

Hans mål er, at den første bil skal komme på gaden i år 2020.

- I den ideelle verden vil vi bygge den i Storbritannien, fordi det er her, at dens arv stammer fra, fortæller Ratcliffe.

Firmaet har planer om at bygge omkring 25.000 biler om året til en pris på omkring 35.000 pund.

- Vi afholder en konkurrence for at komme på et godt navn til bilen, men det er ligesom med et barn - du er nødt til at se det, før du kan give et navn, siger han.

Nu er den her! Formel 1-bilen du kan køre til bageren i