Røvgode racere fylder 60

Renaults racer-gren af virksomheden fylder 60 år. Se en stribe af de fedeste biler her

Forskellige generationer, men både den forreste Renault Alpine A110 Berlinette og Renault Alpine A 110-50 er fede racerbiler
Forskellige generationer, men både den forreste Renault Alpine A110 Berlinette og Renault Alpine A 110-50 er fede racerbiler

For at fejre Alpine Racings 60-års fødselsdag stillede Renault op med en stribe af sine hurtige biler på Goodwood Festival of Speed tidligere på sommeren.

Renault er kendt for sin rolle i motorsport især rally og Formel 1. Alpine var oprindeligt en virksomhed, som lavede racerbiler baseret på Renaults motorer. Alpine blev købt af Renault i 1973.

Siden da er der blevet lavet masser af fede Renault racerbiler. Se nogle af dem her.

Alpine Celebration Goodwood
Den blev set til Le Mans og vist frem til Goodwood Festival of Speed.

 

Alpine Celebration Goodwood ventes klar til salg til næste år altså i 2016
Alpine Celebration Goodwood ventes klar til salg til næste år altså i 2016
 

Konceptbilen Alpine Celebration, der bliver en realitet i anledning af Renaults racerafdelings 60-års førdelsdag, giver en god idé om, hvad vi kan forvente os, når bilen er klar til salg og ræs i 2016.

Alpine A106
Jean Rédélé, faderen til virksomheden Alpine, gjorde i 1955 A106 til Alpines første sportsvogn. Eksemplar nummer et af den hurtige Renault blev vist frem for Renault-chefen Pierre Dreyfus samme år.

Alpine A106 havde glasfiberkarrosseri og var baseret på mekanikken fra  Renault 4CV
Alpine A106 havde glasfiberkarrosseri og var baseret på mekanikken fra Renault 4CV
 

A106 byggede på teknik fra de tunede Renault 4CV-biler, som Jean Rédélé tidligere kørte ræs med.

Alpine A108
A108 debuterede i Pariser-salonen tilbage i 1957 ved siden af A106.

A108 blev lanceret på biludstillingen Paris Motor Show i efteråret 1957, men frem til 1960 blev A106 stadig markedsført mere massivt
A108 blev lanceret på biludstillingen Paris Motor Show i efteråret 1957, men frem til 1960 blev A106 stadig markedsført mere massivt
 

Bilen havde en motor på 845 ccm med 37 hk og var lige som forgængeren udstyret med et aerodynamisk glasfiberkarrosseri.

Alpine M65
Alpine M65 blev en realitet i 1960’erne, hvor langdistanceløb var populære i racerverdenen.

En M65 har kun 130 hk, men lav vægt og fremragende aerodynamik giver stadig bilen en topfart på omkring 260 km/t på Le Mans
En M65 har kun 130 hk, men lav vægt og fremragende aerodynamik giver stadig bilen en topfart på omkring 260 km/t på Le Mans
 

M65 vejede bare 669 kg og kunne nå op på omkring 260 km/t ned ad Mulsanne-langsiden på Le Mans. Motoren var på 1,3 liter og havde 130 hk. I 1965 vandt en M65 12 timers langdistanceløbet Reims 12 Hours og derefter Nürburgring 500 km.M65 vejede bare 669 kg og nåede hastigheder på op til 260 km/t ned ad Mulsanne. Motoren var på 1,3 liter og havde 130 hk.

Alpine A442 B
Renault A442 fik sin debut på racerbanen i marts 1975 til et 1.000 km løb på den italienske racerbane Mugello. I 1978 vandt bilen, der havde en 2,1 liters turboladet V6’er monteret, 24 timers løbet på Le Mans.

Alle gode gange tre. A442 B deltog i Le Mans i 1976, 1977 og i 1978, hvor det lykkedes teamet at komme øverst på podiet
Alle gode gange tre. A442 B deltog i Le Mans i 1976, 1977 og i 1978, hvor det lykkedes teamet at komme øverst på podiet
 

Senere blev bilen forlænget og fik sit bemærkelsesværdige bobbel-tag og navnet blev til A443. Den model deltog også i Le Mans og opnåede en hastighed på 380 km/t ned ad Mulsanne-langsiden. Det gør A443 til den hurtigste bil nogensinde produceret af Renault.

Signatech-Alpine A450b
Efter succes i langdistanceløb på europæisk niveau indstillede Renault sigtet for 2015 på deltagelse i FIA World Endurance Championship, hvor højdepunktet var Le Mans tilbage i juni, hvor det blev til en tredjeplads for bilen.

I år deltog Signatech-Alpine A450B i Le Mans med et rent fransk hold bestående af Nelson Panciatici, Paul-Loup Chatin og Vincent Capillaire
I år deltog Signatech-Alpine A450B i Le Mans med et rent fransk hold bestående af Nelson Panciatici, Paul-Loup Chatin og Vincent Capillaire
 

Renault Signatech-Alpine  A450b deltog i Le Mans og i Le Mans sidste år og deltager også i en stribe andre europæiske og internationale langdistanceløb.

Bilen vejer 900 kilo og den 4,5 liters V8-motor yder 550 hk. Tophastigheden ligger på den hurtige side af 300 km/t.

Twin'Run Concept-car
Twin'Run er en baghjulsdrevet sej satan fra Renault med en 3,5-liters 320-hestes centermotor med dobbeltkobling og seks trins sekventiel gearkasse. Karrosseriet er bygget op af stålrør i et design inspireret af Mégane Trophy og Renault 5 Turbo Maxi fra WRC (World Rally Championship).

V4-Motoren fra Renault-Nissan samarbejdet sidder også i gademodeller som Laguna og Espace og i Mégane Trophy racer
V4-Motoren fra Renault-Nissan samarbejdet sidder også i gademodeller som Laguna og Espace og i Mégane Trophy racer
 

Renault afslørede Twin’Run i 2013 i den weekend, der blev kørt Monaco Grand Prix nummer 71.

Twin’Run-konceptet er en hyldest til den legendariske R5 Turbo og dens moderne modstykke Clio V6.

Renault Alpine A110 Berlinette
A110 Berlinette var en videreudvikling af A108 og er nok den model, der har gjort mest for at gøre Alpine kendt. Bilen baserer sig på dele fra Renault 8, og motoren voksede fra 1.108 liter og derfra til 1.255, 1.565, 1.605 for til sidst at ende som en 1.647 liters motor i Berlinetta SX. A110 opnåede broderparten af sin berømmelse i de tidlige 1970’ere som en ofte sejrende rallybil.

Renault Alpine A110
Renault Alpine A110 "Berlinette" blev bygget fra 1961 til 1977 med forskellige Renault-motorer. Bilen blev introduceret som en videreudvikling af A108
 

Den oprindelige 1960’er støbejerns R8 Gordini-motor blev erstattet af Renaults TS-motor med motorblok i aluminium. Udstyret med to Weber-karburatorer ydede motoren 125 hk ved 6.000 o/min. og kunne køre 210 km/t. I 1971 vandt en Alpine A110 Monte Carlo Rally med den svenske kører Ove Andersson bag rattet.

Renault Alpine A110-50
Når den 406-hestes V6’er kommer forbi på langsiden, lyder Renault Alpine A110-50 fuldstændig som en rå racerbil uden lyddæmper. Og det er fordi, det er præcis, hvad det er.

Designet af Renault Alpine A110-50 er baseret på Renault DeZir som så dagens lys i 2010
Designet af Renault Alpine A110-50 er baseret på Renault DeZir som så dagens lys i 2010
 

En racerbil, der får konkurrenterne til at lyde som elbiler. A110-50 er baseret på Renault’s Megane Trophy-racer. Da Alpine A110 Berlinette fyldte 50 år i 2012 blev det fejret med præsentationen af denne konceptbil, som fik navnet Renault Alpine A110-50.

Alpine Renault A310-V6
Helt tilbage i 1977 vandt Guy Frequelin det franske rayllymesterskab i den sekscylindrede Alpine Renault A310. Renault-motoren, en V6’er, havde fået øget slagvolumen til omkring 2,9 liter og var udstyret med Weber-karburatorer.

Sportsvognen Alpine A310-V6 blev produceret fra 1971 to 1984
Sportsvognen Alpine A310-V6 blev produceret fra 1971 to 1984
 

En kombination der gav en ydelse i nærheden af 290 hk.

Fréquelin var samme år også en del af Renaults Le Mans-team med den succesrige Alpine Renault A442B. Successen var dog til at overse for Fréquelin, da bilen udgik med motorproblemer efter 158 omgange.

Renault Clio V6
Clio Mk II er ophav til centermotor-raceren Clio V6, selv om de to ikke har mange dele til fælles. Oprindelig ydede den tre liter store motor 230 hk, men blev senere opgraderet til 255 hk.

Clio-V6 blev introduceret i 2003 og var dengang den stærkeste serieproducerede hatchback i verden. Den ydede 259 hk hvilket trumfede Alfa Romeo 147 GTA med 250 hk og SEAT León Cupra R med 225 hk
Clio-V6 blev introduceret i 2003 og var dengang den stærkeste serieproducerede hatchback i verden. Den ydede 259 hk hvilket trumfede Alfa Romeo 147 GTA med 250 hk og SEAT León Cupra R med 225 hk
 

Ikke bare motoren, men også karrosseriet blev bygget om, fordi der var problemer med vejgrebet.

Renault Maxi 5 Turbo
Den firecylindrede Renault Maxi 5 Turbo har cirka 350 hk at gøre godt med. Hestekræfterne kommer fra den turboladede firecylindrede motor, der ligger bag forsæderne.

 R5 Turbo blev lanceret på Brussels Motor Show i januar 1980. Bilen var rettet mod rally, men blev også solgt i en gadeversion. I alt blev der produceret 3.576 R5 Turbos i en fireårig periode
R5 Turbo blev lanceret på Brussels Motor Show i januar 1980. Bilen var rettet mod rally, men blev også solgt i en gadeversion. I alt blev der produceret 3.576 R5 Turbos i en fireårig periode
 

Bilen har træk på baghjulene og har blandt andet vundet Korsikas VM-rally i 1985, og året efter i 1986 tog bilen sejren i VM-rallyet i Portugal.

10 kommentarer
Vis kommentarer