Så håbløs er trafikken i hovedstaden: Cyklister slår biler med flere minutter

Trafikken snegler sig afsted i Danmarks fem største byer. Det viser en ny opgørelse fra Vejdirektoratet

På HC Andersens Boulevard i det indre København skal man have to hjul frem for fire, hvis man vil hurtigt fremad. Arkivfoto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
På HC Andersens Boulevard i det indre København skal man have to hjul frem for fire, hvis man vil hurtigt fremad. Arkivfoto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Vi har alle sammen siddet der. I bilkøen, hvor tankerne for længst har parkeret sig selv i indkørslen derhjemme, mens fødderne kører på autopilot: Kobl ud, brems op, hold stille. Så tilbage til koblingspunktet, giv lidt gas, rul lidt frem og kobl så ud igen.

Det har alle dage føltes forsvindende langsomt, men nu har vi også tal, der beviser det.

På ingen af landets 5 meste trængte strækninger skal man ifølge en ny opgørelse, som Vejdirektoratet har lavet, gøre sig forhåbninger om at overhale en fortravlet cyklist i myldretiden. Det skriver Ingeniøren.

Vejdirektoratet har undersøgt rejsetiden på én kilometer i København, Aalborg, Aarhus, Odense og Esbjerg.

Rejsetiden for en kilometer i myldretiden

København (HC Andersens Boulevard), 7,1 min.

Aalborg (Vesterbrogade), 5,3 min.

Aarhus (Vester Allé), 5,0 min.

Odense (Østre Stationsvej), 4,7 min.

Esbjerg (Strandby Kirkevej), 3,1 min.

 

Kilde: Vejdirektoratet

Cyklen er først over målstregen
Værst står det til på HC Andersens Boulevard i København, hvor rejsetiden på én kilometer er hele 7,1 minutter i myldretiden. Det svarer til en kørehastighed på bare 8 km/t. Men også i Aalborg skal man væbne sig med tålmodighed, hvis turen hjem går via Vesterbrogade. Her er rejsetiden 5,3 minutter per kilometer. På Vester Allé i Aarhus og Østre Stationsvej i Odense står det næsten lige så slemt til med rejsetider på henholdsvis 5 og 4,7 minutter per kilometer.

Skal man til gengæld via Strandby Kirkevej i Esbjerg kan man på en god dag konkurrere med en cyklist eller to om at nå hurtigst frem – her er rejsetiden nemlig nede på 3,1 minutter per kilometer, hvilket svarer til cirka 20 km/t.

Se også: 17 årig taget på fersk gerning: Pløjede en fodboldbane op i bil

Det er første gang, Vejdirektoratet laver denne type måling af trængslen på de danske veje. Derfor ved man ikke med sikkerhed, om rejsetiden er steget på de pågældende trækninger, men Vejdirektoratets afdelingsleder for transportanalyse, Andreas Egense, peger på, at trafikken på landsplan er steget med 13 procent siden 2010. Han forventer, at trængslen vil stige yderligere.

- Vi kommer til at få mere trafik. Og vores prognoser viser, at der også kommer til at være mere trængsel i byerne, end der er i dag, siger Andreas Egense til Ingeniøren.

Et ønske fra Folketinget
Ifølge avisen forventes antallet af såkaldte køretøjs-kilometer at stige med omkring syv procent i perioden 2016 til 2020.

Vejdirektoratets opgørelse er resultatet af et ønske fra Folketingets transportudvalg. Her ville man oprindeligt gerne have oplyst, hvor mange minutter det tager en bilist at køre en kilometer i alle kommuner.

Det har transportminister Ole Birk Olesen (LA) dog foreløbigt afvist, fordi det ville kræve et for stort tidsforbrug.

Biler - 31. jan. 2018 - kl. 21:36 Så hurtig er en racerbil: Starter næsten et minut senere - og vinder alligevel

58 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere