Så hurtig er en racerbil: Starter næsten et minut senere - og vinder alligevel

Ford har testet, hvor hurtig en racerbil er i forhold til mere almindelige gadebiler

Her kan du se, hvor hurtig en racerbil er, når den skal op mod mere almindelige gadebiler. Video: Ford Performance

Når man sidder og ser racerløb i fjernsynet, kan det være vanskeligt at forholde sig til, hvor hurtige de lave racere i virkeligheden er.

Alle racerbilerne kører i nogenlunde det samme tempo, så hvor hurtige er de egentlig, når de kommer op mod mere almindelige biler?

I et projekt valgte Fords sportslige afdeling, Ford Performance, at demonstrere præcis, hvor hurtig deres Le Mans-vindende Ford GT er.

Derfor tog de til Motorland-racerbanen tæt ved Barcelona i Spanien med en Ford F-150 Raptor, en ældre Fiesta ST, den nye Fiesta ST, en Focus RS, den nye Mustang GT, en Mustang GT350R, en Ford GT gadebil og den Le Mans-vindende Ford GT-racerbil.

Alle bilerne starter i demonstrationen fra startlinjen på racerbanen, men for at gøre racet så tæt som muligt, vælger Ford at lade de forskellige biler starte fra startlinjen på forskudte tidspunkter, så de alle nærmer sig målstregen på nogenlunde samme tidspunkt.

Racerbanen er 5,345 kilometer lang, og Ford F-150 Raptoren kører som den første.

Først 48 sekunder senere kører racerbilen Ford GT afsted som den sidste bil i et forsøg på at nå de andre.

Nu skal det nok ikke være nogen hemmelighed, at Ford har forsøgt at planlægge det, så deres racerbil vinder løbet, så de kan prale med, hvor god en bil det virkelig er.

Derfor er selve resultatet af løbet heller ikke specielt overraskende.

Alligevel er det ganske imponerende, at Ford GT-racerbilen på lige over fem kilometer rundt på racerbanen ved Barcelona henter samtlige biler.

Især med tanke på, at det ikke er helt almindelige personbiler fra Ford, men faktisk alle er specielle sportsmodeller med mange hestekræfter og i vid udstrækning sportslige køreegenskaber.

Se også: Land Rover havde lagt ikonisk bil i graven - nu overrasker de stort

- Fantastisk sjovt
Ford havde til lejligheden hevet deres professionelle racerkørere ind til at tæske bilerne rundt på racerbanen, så der var lige vilkår med, hvem der styrede hver bil.

Den tyske racerkører Stefan Mücke fik lov at banke kræfterne ud af en den nye Ford Mustang GT, og det var ifølge ham en fed oplevelse.

- At køre den helt nye Mustang GT på racerbanen var fantastisk sjovt. Det var meget specielt at se alle Ford Performance-bilerne på banen samme tid, og også ganske modigt at vælge at gøre det med en gruppe af konkurrencemindede racerkørere, siger han.

Faktisk kan man i slutningen af videoen, som du kan se over artiklen, se, hvor hedt det kan blive, når så mange konkurrencemennesker mødes på samme bane.

Her er det ved at føre til sammenstød, og det bed Stefan Mücke da også mærke i.

- Det var meget tæt i de sidste sving, fordi alle ville vinde. Fantastisk sjovt og en fed omgang, siger han.

Ford Performance-bilerne

Ford F-150 Raptor med en 3,5-liters motor med 443 hk

Ford Fiesta ST med en 1,6-liters motor med 180 hk

Ford Fiesta ST med en 1,5-liters motor med 198 hk

Ford Focus RS med en 2,3-liters motor med 345 hk

Ford Mustang GT med en 5,0 liters motor med 443 hk

Ford Mustang GT350R med 5,2-liters motor med 526 hk

Ford GT gadebil med en 3,5-liters motor med 646 hk

Ford GT-racer med en 3,5-liters motor - her oplyser Ford ikke yderligere specifikationer

Nye biler er meget mere sikre end ældre, og nu fortæller en norsk rapport præcis, hvor meget bedre en ny bil er. Foto: Euro Ncap Biler - 30. jan. 2018 - kl. 10:48 Kører du rundt i en 10 år gammel bil? Så er den markant farligere end en ny

38 kommentarer
Vis kommentarer