Med modellen Ioniq 5 præsenterer Hyundai mærkets første fuldt elektriske, serieproducerede model. Elbilen er bygget på Hyundais nye E-GMP-platform, og Ioniq 5 er én af de første elbiler i verden med et batterisystem på op til 800 volt.
Og sidstnævnte er en vigtig detalje, for det sikrer både meget, meget hurtig opladning og hurtige præstationer.
Den nye elbil kommer med to forskellige batteristørrelser på enten 58 kWh og 72,6 kWh, samt to elmotorer - enten med en motor i bag eller med både en motor i front og i bag, hvilket gør firehjulstræk muligt.
Den bagerste motor leverer 350 Nm og den forreste motor 255 Nm.
Med batteristørrelsen på 72,6 kWh, baghjulstræk og 218 hk har Ioniq 5 en rækkevidde på 481 km. Den version kan accelerere fra 0-100 km/t på 7,4 sekunder, mens topfarten er på 185 km/t. Med firehjulstræk og 306 hk accelerer Ioniq 5 fra 0-100 km/t på bare 5,2 sekunder. Med 20 tommer hjul er rækkevidden 451 km.
Den store oversigt: Disse elbiler bør du kigge på
Hurtig opladning
Det helt store trækplaster for Hyundai Ioniq 5 er, at elbilen tilbyder opladning med henholdsvis 400 og 800 volt. Med 800 volt kan Ioniq 5 lynlade med op til 350 kW, og så tager det blot 18 minutter at lade batteriet fra 10 til 80 procent. Eller lægge 100 km rækkevidde til på fem minutters opladning.
En anden unik feature ved Ioniq 5, er at det forventes, at den må trække op til 1600 kg på krogen. Det afhænger af den endelig godkendelse.
Hyundai forventer at lancere elbilen Ioniq 5 i Danmark i løbet af sommeren i år.
Danskerne køber mange af disse biler: Nu falder denne model i pris