Så lidt koster det at komme bag rattet af en ny minibil

For småpenge kan du blive ejer af en af de mest solgte biler i 2017. Danskerne går dog i højere grad efter et dyrere alternativ

Citroën C1 var den 10. bedst sælgende bil i Danmark i 2017, og ifølge en ny analyse er det også den billigste. Foto: Citroën
Citroën C1 var den 10. bedst sælgende bil i Danmark i 2017, og ifølge en ny analyse er det også den billigste. Foto: Citroën

Tre pakker Prince, fem franske på tanken eller en kasse Slots Classic i grænsehandlen. Mere skal man ikke give afkald på i sin hverdag, før man har råd til en af de mest populære minibiler i Danmark.

Det viser en ny analyse, som sammenligningsportalen Samlino.dk har lavet af de samlede daglige omkostninger ved at eje henholdsvis en Citroën C1, en VW Up! eller en Peugeot 208. Alle tre i top 10 over de mest solgte biler i Danmark i 2017.

Folkene bag analysen har sammenlagt udgifterne til alt fra billån og -forsikring til brændstof, bilvask og ikke mindst værditab og antaget, at ejeren beholder bilen i fem år og betaler hele lånet tilbage i samme periode.

Testpersonen, der er 35 år og bor på Frederiksberg, kører desuden 20.000 kilometer om året i bilen, vasker den en gang om måneden til 69 kroner pr. vask og er særdeles god til at finde gratis parkeringspladser. Prisen på forsikringen er et gennemsnit af det, han vil kunne finde på Samlino.dk, og han er gået med til at lægge 25.000 kroner i udbetaling.

Citroën er billigst
Hvis man opfylder alle disse antagelser, så vil man kunne komme bag rattet af en Citroén C1 Aspire, der koster 89.970 kroner kontant, for 126,39 kroner om dagen.

Billånet vil i så fald stå for omkring én af de tre pakker røde Prince om dagen, mens værditab, bilsyn, forsikring og ejerafgift snupper den anden pakke. Den sidste pakke indeholder vedligeholdelse, dækskifte, brændstof og bilvask.

Efter fem år vil man ifølge analysen kunne sælge sin bil til en antaget pris på 35.088,30 kroner, og regnes det med, vil den daglige pris falde yderligere.

Se også: Danskerne har aldrig ejet så mange biler - og denne er vores favorit

Brændstof og billån for en 10'er mere
Er man i stedet varm på en af de populære 3-dørs VW Up!, skal man af med 137,6 kroner om dagen. Bilen er dyrere i indkøb og kører 24,4 kilometer på en liter brændstof, hvor den lille Citroën klarer 26,3 km/l på papiret. Man vil derfor i teorien skulle lægge cirka 2850 kroner mere om året for billån og brændstof.

Ved køb af både VW og Citroën antager analysen, at lånet har en rente på 5,45 procent og en ÅOP på 10,86 procent, mens benzinen koster 11,41 kroner pr. liter i hele den femårige periode.

Bilen vil efter fem år kunne sælges for en teoretisk pris 38.756,64 kroner.

Populær Peugeot er dyrest
Har man luft nok i økonomien til at kunne lægge 50.000 frem for 25.000 i udbetaling på sin nye bil, vil man kunne erhverve sig den lidt dyrere Peugeot 208 for det, der svarer til en hotdog mere om dagen: 149,74 kroner.

Bilen koster 134.990 kroner kontant og er også dyrere end de to andre biler, når det kommer til billån, ejerafgift, bilforsikring, dækskifte og værditab. Til gengæld kører bilen 33,3 kilometer på en liter brændstof og vil derfor i teorien give færre ture ind forbi tankstationen - og dermed også færre muligheder for at blive fristet af franske hotdogs.

Trods det dyrere regnestykke var der da også mange danskere, der satte deres underskrift på slutsedlen til en ny Peugeot 208 sidste år. Knap 10.000 nøgler til den lille bil blev langet over disken, og det gjorde den til årets klart bedst sælgende bil.

Se også: Tyske bilfabrikker lover at købe dieselbilen tilbage, hvis den forbydes

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen