Så mange dødsulykker kunne være undgået på de danske veje

Hvis alle biler var selvkørende på det nyeste niveau, var mange dødsulykker slet ikke sket

Adskillige dødsulykker i trafikken kunne være undgået, hvis alle biler havde nyeste grad af systemer, som kan køre bilen selv. Foto: Miriam Dalsgaard
Adskillige dødsulykker i trafikken kunne være undgået, hvis alle biler havde nyeste grad af systemer, som kan køre bilen selv. Foto: Miriam Dalsgaard

Mindst 15 og op til 30 procent af de seneste års dødsulykker på de danske veje kunne have været undgået, hvis alle biler var selvkørende på det niveau, som de nyeste modeller er i dag, viser en analyse fra Vejdirektoratet.

Og det er interessant i forhold til fremtidens biler, mener Ole Birk Olesen (LA), transport-, bygnings- og boligminister.

- Sikkerhedsteknologi og selvkørende biler skal være med til at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken. For i takt med, at teknologien bliver bedre og målrettes forbedret trafiksikkerhed, vil det blive mere sikkert at køre bil og at færdes i trafikken som blød trafikant. Det er en udvikling, som vi skal være åbne overfor, siger Ole Birk Olesen.

Noget af det sikkerhedssystemer i biler kan eliminere er de menneskelige fejl, som er afgørende i op mod 94 procent af alle trafikulykker. For eksempel ved, at vi kører for stærkt, er uopmærksomme eller har drukket alkohol.

- Netop fordi menneskelige fejl fylder så overvældende meget i ulykkesstatistikkerne, er det oplagt, at vi arbejder på at minimere den menneskelige faktor i ulykkerne. Selvkørende biler og ny sikkerhedsteknologi kan være med til at vende udviklingen og forebygge mange trafikulykker, siger Mogens Kjærgaard Møller, trafikdirektør i Vejdirektoratet.

Se også: Dansk by plages igen af farlig kriminalitet: Pludselig faldt hjulet af midt under kørslen

Sikkerhedsudstyret er næste skridt
Over de seneste 10 år er der i Danmark sket en halvering i antallet af dræbte i trafikken ved. Det er der mange forklaringer på.

Eksempelvis er vejene gjort mere sikre, politiets kontrol er blevet mere effektiv, og der er stillet større tekniske krav til køretøjerne.

Samtidigt har kampagner og undervisning ændret mange trafikanters adfærd. F.eks. har indsatsen fået flere til at lade bilen stå, når de har drukket, eller har fået flere til generelt at være mere opmærksomme, når de kører bil.

Men det slutter ikke der, understreger Vejdirektoratet.

- Næste skridt bliver et øget fokus på sikkerhedsudstyr, der kan forebygge ulykker. Og et skridt på vejen hertil er, at vi tillader kontrollerede forsøg med selvkørende biler på de danske veje, så teknologien kan blive udviklet. På den måde kan vi på længere sigt give borgerne det bedste udgangspunkt for at kunne færdes mere sikkert i trafikken, siger Mogens Kjærgaard Møller.

Ministeren ser også stort potentiale i udviklingen af ny teknologi.

- Den delvist selvkørende bil eksisterer allerede, og der er tale om en teknologi under gradvis, men hurtig og fascinerende udvikling. Da bilen blev opfundet, kunne bilisterne eksempelvis næppe have forestillet sig en teknologi som ABS-bremsen, der i dag kan hjælpe selv helt uerfarne bilister med at lave en noget nær perfekt opbremsning af bilen. Og da slet ikke, at nogle biler er udstyret med intelligente lygter, fodgængerbeskyttelse og automatisk parkering. Ja, autopilotfunktionen i de nyeste modeller på markedet er efterhånden så gennemarbejdet, at der under nogle trafikale forhold - f.eks. i normal trafik på motorvejen - reelt ikke er behov for, at føreren griber ind, siger Ole Birk Olesen.

Se også: Ville hjælpe udlændinge med at finde vej: Takken var en stjålet taske

60 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere