Saab genopstår med elektriske kræfter

De nye ejere af den konkursramte bilfabrikant har fået tilladelse til at bygge og sælge elbiler i Kina

Nevs 9-3EV bliver den første elbil, som producenten skal bygge. Mens komponenterne skal produceres i svenske Trollhättan, skal selve bilen bygges i Kina. Foto: Nevs
Nevs 9-3EV bliver den første elbil, som producenten skal bygge. Mens komponenterne skal produceres i svenske Trollhättan, skal selve bilen bygges i Kina. Foto: Nevs

Konkurs og rekonstruktion. I december 2011 rullede den sidste bil af samlebåndet på Saab-fabrikken i Trollhättan i Sverige.

Eller, det troede man i hvert fald. Men så kom nye ejere til og Saab genopstod under navnet Nevs. Nu kan Nevs afsløre, at den har fået licens til at fremstille og sælge biler i Kina.

- Det er en utrolig milepæl. Der er ingen andre udenlandske virksomheder, der har fået denne type licens, og det er et godt tegn, at vi er lykkedes med det. Virksomhedens værdi er vokset enormt nu, siger Stefan Tilk, næstformand i Nevs, til Sveriges Radio.

Planerne har været undervejs et stykke tid, og Nevs-ejerne har tidligere udtalt, at de allerede i 2018 skulle fremstille 10.000 biler i Kina.

Den første model, som producenten vil bygge, er elbilen 9-3 EV. Som navnet antyder er det en videreudvikling af den gamle Saab 9-3-model, og udover de elektriske kræfter og logoet ligner bilen sin forgænger på en prik.

Se også: Bilgigant klar med modsvar til snedige biltyve

Kina får arbejdspladserne
Økonomiske udfordringer satte dog en kæp i hjulet på planen, men med dagens nyhed ser det ud til, at målet kan blive indfriet i 2019.

- Vi har været sene til at betale vores leverandører og i en økonomisk vanskelig situation, og derfor har vi ikke kunnet køre for fuldt blus. Men nu er pengene betalt, og der er en dialog i gang om, hvornår vi kan få leverancer, så vi kan komme i gang med at bygge biler, siger Stefan Tilk til Sveriges Radio..

På den gamle fabrik i Trollhättan beskæftiger de nye ejere omkring 700 medarbejdere, mens 800 er ansat i virksomhedens anden fabrik, som ligger i Tianjin, Kina.

Efter årsskiftet vil man på Trollhättan-fabrikken gå i gang med at fremstille diverse komponenter til de nye Nevs-biler. Komponenterne vil så blive sejlet til Tianjin-fabrikken, hvor bilerne skal samles og derefter sælges til kinesiske kunder.

I forbindelse med den nyvundne licens vil Nevs ansatte 1000 medarbejdere på fabrikken i Kina, mens Trollhättan-fabrikken i første omgang fortsætter i sin nuværende form.

Se også: Dieselgate fortsætter: Den første delstat sagsøger VW

52 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere