Se den vilde pris: Verdens første sportsvogn sat til salg

Verdens første rigtige sportsvogn kom på markedet i starten af sidste århundrede, og nu skal et velholdt eksemplar på auktion

'Prince Henry' har en topfart på 80 kilometer i timen. Foto: BONHAMS/SWNS
'Prince Henry' har en topfart på 80 kilometer i timen. Foto: BONHAMS/SWNS
Følg Biler

Hvis du gerne vil have fingrene i et 102 år gammelt eksemplar af den bil, der generelt bliver anerkendt som verdens allerførste sportsvogn, så er det lige nu, at du skal slå til.

Et eksemplar af Vauxhall Prince Henry Sports Torpedo ryger på auktion den 4. december ved Bonhams.

Bilen har haft den samme ejer de sidste 50 år og skulle være i fantastisk stand, selv om den allerede forlod sin forhandler tilbage i 1914.

Prisen?

Bilen er vurderet til mellem 4,1 og 5 millioner kroner.

Topfart: 80 km/t
5 milloner er mange penge, men hvis du er så heldig, at du har dem på kontoen, så er det ikke hvilken som helst bil, du kan komme hjem med.

Prince Henry er generelt anerkendt som verdens første sportsbil, fordi den da den kom ud kunne byde på imponerende tal. Blandt andet havde den en topfart på hele 80 kilometer i timen.

I tider hvor Bugattis verdensrekord for topfart i en vejgodkendt bil ligger på over 400 kilometer i timen, så ser Prince Henrys topfart lidt sølle ud, men da bilen kom ud, så var det noget helt andet.

Det var i bilindustriens helt spæde dage, og 80 kilometer i timen var helt enormt. En gennemsnitlig vejgodkendt bil kunne i 1914 kun køre omkring halvdelen.

Den imponerende topfart kom fra en 4-liters motor, der kunne producere 25 britiske hestekræfter.

Vildt prisfald: Rockstjernes legendariske superbil til salg

'Prince Henry' blev produceret mellem 1911 og 1914. Foto: BONHAMS/SWNS
'Prince Henry' blev produceret mellem 1911 og 1914. Foto: BONHAMS/SWNS
 

Spændende historie
Da bilen, som vi i dag ser på auktion, første gang så dagens lys var den blevet købt af T.W. Badgery, der var forretningsmand og særligt arbejdede med læderindustrien i England. Han kørte bilen indtil 1931, hvor den blev videresolgt. På det tidspunkt havde bilen allerede kørt mere end 200.000 kilometer.

I 1931 købte Laurence Pomeroy Jnr. bilen. Pomeroy var søn af Laurence Pomeroy, der rent faktisk var bilens originale designer. Den nye ejer havde som barn fået en pedaludgave af bilen som legetøj, og han havde lige siden ville have den ægte vare.

Han havde bilen indtil sin død i 1966, hvor den blev købt af dens seneste ejer, ingenøren Reg Long, der døde tidligere på året. Det er hans familie, der nu sætter bilen til salg.

Og nu er det så en ny ejers tur til at få fat i den sjældne bil, som auktionshuset beskriver som 'patineret', men det er måske også svært at forlange andet af en 102 år gammel bil.

Skuffer i test: Sikkerhedsniveau i ny italiener er i bund

Bilen er lettere patineret efter 102 år på gaderne. Foto: BONHAMS/SWNS
Bilen er lettere patineret efter 102 år på gaderne. Foto: BONHAMS/SWNS
 

Mere fra Ekstra Bladet+

Hvis ikke det er terror – hvad er det så?

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind