Selskaber flår kunderne: Sådan bliver bilisterne snydt

En britisk undersøgelse viser, at biludlejningsselskaber over hele Europa tager overpriser for reparationen, hvis bilen bliver skadet. Også velkendt herhjemme, fortæller FDM

I 8 af 12 tilfælde har udlejningsselskaber taget en højere pris for at udbedre en skade, end tre  mekanikere uafhængigt af hinanden vurderer, reparationen burde koste. Foto: Colourbox
I 8 af 12 tilfælde har udlejningsselskaber taget en højere pris for at udbedre en skade, end tre mekanikere uafhængigt af hinanden vurderer, reparationen burde koste. Foto: Colourbox

Har du oplevet noget lignende? Tip os på mail på 1224@eb.dk eller SMS/MMS på 1224 (koster alm. takst)

Du har måske selv stået der. Ved kantstenen i en fremmed sydlandsk by med øjnene stift rettet mod alufælgen på din spritnye udlejningsbil. Eller rettere den dybe ridse i fælgen, du lige har lavet.

Den slags kan hurtigt blive dyrt i reparation, og ikke mindst hvis bilen er lejet. En ny britisk undersøgelse viser, at biludlejningsselskaber tager helt op mod det dobbelte af, hvad det ville koste selv at køre til mekanikeren. Forbrugerorganisationen Wich? står bag undersøgelsen, som første gang er beskrevet af The Guardian.

I undersøgelsen har Which? samlet fotobeviser fra en række billejere, der har skadet deres udlejningsbil, og sendt billederne til tre automekanikere. De er herefter blevet bedt om at vurdere, hvor meget reparationen ville koste hos dem.

I 8 ud af 12 undersøgte skader, der kan ses her, viser det sig, at biludlejningsselskabet har taget overpris for at udbedre skaden, og i fire tilfælde har prisen været over dobbelt så høj som den gennemsnitlige vurdering hos de tre automekanikere.

Kun otte af de i alt 36 vurderinger, som Which? har indsamlet, ligger på samme niveau eller højere end udlejningsselskabernes.

9620 kr. for et stenslag
I det værste tilfælde er en lejer hos Europcar i Frankrig blevet opkrævet intet mindre end 9630 kroner for en reparation af et stenslag i forruden. En skade, som ifølge de tre automekanikere ville kunne udbedres for mellem 300 og 650 kroner, og en helt ny forrude ville efter deres vurdering maksimalt koste 3200 kroner.

Lejeren er dog også endt med at få en stor del af sine penge tilbage efter forbrugerorganisationens undersøgelse.

- Efter at have undersøgt sagen, er det blevet klart, at kunden er blevet opkrævet et ukorrekt beløb, og en korrekt regning på 102 euro (760 kroner, red.) er blevet udstedt for reparationen af stenslaget. 1171 euro (8720 kroner, red.) er herefter refunderet, skriver Europcar til organisationen.

Se også: Har du ændret denne boks i bilen? Det kan gøre din bilforsikring ugyldig

I et andet tilfælde er en lejer blevet opkrævet 7120 kroner for en bule i døren og en ridse på kofangeren, selv om de tre mekanikere vurderer, at skaderne ville kunne udbedres for mellem 1550 og 5752 kroner. Også denne lejer har efterfølgende fået pengene refunderet af selskabet Green Motion UK.

- Virksomheden har gennemgået sagen, og selv om opkrævningen er korrekt, er det blevet besluttet at tilbyde en refundering som en gestus, skriver selskabet til Which?.

Første skridt er god dokumentation
Hos FDM, der er bilisternes interesseorganisation herhjemme, er problemstillingen velkendt, men det gør den ikke mere legitim, understreger juridisk konsulent Dennis Lange.

- Det er selvfølgelig ikke i orden, og det er ikke noget, man som forbruger skal være tjent med, siger han.

Han anbefaler derfor, at man forsikrer sig og tager billeder af bilen, når man får nøglerne, og igen når man afleverer dem.

- Jo bedre, du kan dokumentere bilens stand, jo bedre står du i forhold til at blive opkrævet for eventuelle skader. Det er klart, at man står dårligt, hvis virksomheden er den eneste, der har dokumentationen på plads, siger han.

I flere tilfælde oplyser selskaberne, at prisen, som lejerne har skullet betale, er fastsat efter standardtakster, der er anerkendt i branchen - og opkrævningen er altså ikke fastsat efter, hvad automekanikeren tager for at udbedre den konkrete skade. Det betyder også, at skaden ikke altid bliver udbedret, bare fordi selskabet opkræver pengene.

I et tilfælde, hvor en lejer har skadet en alufælg, trækker Budget i Tyskland eksempelvis 3500 kroner uden at køre bilen til mekaniker.

- Ridserne er tydelige, og derfor vurderer vi, at opkrævningen - der inkluderer et administrationsgebyr på 30 euro (220 kroner, red.) - er fair og på linje med de standardtakster, der er anerkendt i branchen. Som det er standardprocedure, når en skadet bil stadig er sikker at køre i, så er reparationerne endnu ikke blevet udført, skriver selskabet til organisationen.

Lejere har flere klagemuligheder
Ifølge Dennis Lange fra FDM er standardtaksterne som udgangspunkt en god ting set med forbrugernes øjne, fordi de både kan gøre sagsbehandlingen hurtigere og sikre billigere priser.

- Men kæden ryger af, når de ikke bliver brugt på den rigtige måde, som den her undersøgelse viser. Man skal selvfølgelig ikke betale for, at selskabet har aftalt en dobbelt så dyr pris med underleverandøren, siger han.

Dennis Lange mener ikke, at man som forbruger uden videre skal tage til takke med den pris, selskabet har besluttet, hvis prisen er uforholdsmæssig høj.

I de tilfælde råder han lejere til at klage til selskabet og - hvis man ikke kan nå til enighed - klage til Forbrugerklagenævnet, hvis man har lejet bilen herhjemme. Hvis bilen derimod er lejet i udlandet, bør man ifølge Dennis Lange tage fat i Forbruger Europa.

Sideløbende med undersøgelsen af de 12 konkrete skader har Which? spurgt 150 læsere, der er blevet opkrævet erstatning for skader på lejebiler, om deres oplevelser.

59 procent af de adspurgte svarer her, at de aldrig har modtaget nogen forklaring på, hvordan selskabet er nået frem til netop det beløb, de er blevet opkrævet, og 44 procent mener ifølge Which?, at de har fået en uforholdsmæssig stor regning for skaden.

Se også: Hver tredje dansker: Helt okay at svindle med denne forsikring
kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jonas Skov Nielsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen