Selv om færre blev dræbt i trafikken sidste år: - Vi er langt fra målet

Hovedparten af ulykkerne skyldes adfærden på vejene

Færre mistede livet i 2017 set i forhold til året før - men det er stadig ikke nok, lyder meldingen. Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Færre mistede livet i 2017 set i forhold til året før - men det er stadig ikke nok, lyder meldingen. Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

De foreløbige ulykkestal viser, at der blev dræbt 183, og 3.097 kom til skade i trafikken i 2017. I 2016 var de tilsvarende tal for dræbte 211 og for tilskadekomne 3.228. Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

I 2017 var antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken altså lidt mindre end året før, viser de foreløbige ulykkestal fra Vejdirektoratet. I Danmark har vi ikke set et egentligt fald i antallet af dræbte i trafikken siden 2012, hvorefter antallet er stagneret med mindre udsving.

- Det er positivt, at vi i en tid med øget trafik oplever, at antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken i 2017 var lavere end i 2016. Jeg arbejder dog for, at antallet af dræbte og tilskadekomne kommer længere ned, siger Ole Birk Olesen, transport-, bygnings- og boligminister, i pressemeddelelsen.

- En af de væsentligste årsager til ulykker i trafikken er uopmærksomhed, og i den forbindelse vil jeg til efteråret fremsætte et lovforslag, der skærper reglerne for anvendelse af håndholdte kommunikationsapparater, så det fremover kommer til at give et klip i kørekortet at bruge dem under kørslen. Samtidig er teknisk udstyr i biler og lastbiler en mulighed for at begrænse antallet af ulykker, siger han.

Ministeren har i 2017 opfordret Europa-Kommissionen til at tage initiativ til, at de tekniske krav til udstyr i bl.a. biler og lastbiler fremrykkes, så kravene gælder fra 2018 i stedet for 2020, som der oprindeligt er lagt op til i EU-reguleringen.

- Nye teknologier, som kan være med til at øge den generelle trafiksikkerhed, er klar til at blive brugt, og jeg mener, at de hurtigst muligt bør blive implementeret i køretøjerne, siger Ole Birk Olesen.

Biler - 24. jan. 2018 - kl. 20:08 Her kører tre Porscher 300 kilo guld gennem Londons gader

Ikke nok
For trafikanterne har der været en glædelig udvikling med færre dræbte fodgængere, cyklister og motorcyklister i 2017 sammenlignet med 2016.

I 2017 var der 23 fodgængere, der mistede livet i trafikken mod 36 dræbte året før.

Der ser også ud til at være et mindre fald i antallet af tilskadekomne fodgængere.

Der tegner sig ligeledes et fald i antallet af dræbte cyklister fra 31 i 2016 til 26 i 2017. Også blandt cyklister ser det ud til, at der er færre tilskadekomne i 2017 sammenlignet med året før.

Efter flere års stigning i dræbte på motorcykel, ser det nu ud til, at der er sket et markant fald i antallet af dræbte fra 26 i 2016 til 13 i 2017.

Det er det laveste antal siden 2013. Dog er antallet af personer, der er kommet til skade på motorcykel, på niveau med de foregående år.

Antallet af dræbte bilister og bilpassagerer er steget fra 96 dræbte i 2016 til 100 dræbte i 2017.

- Ganske vist er der i 2017 tale om et fald i trafikdræbte i forhold til 2016, hvor 211 mennesker mistede livet på vejene. Men ser man over flere år, er der en tendens til, at antallet af dræbte mennesker i trafikken ikke falder i det omfang, som det burde, siger Mogens Kjærgaard Møller, direktør i Sikker Trafik.

Færdselssikkerhedskommissionen har et nationalt mål om, at der i 2020 maksimalt må være 120 trafikdræbte og 2.000 tilskadekomne i trafikken om året.

- For at nå det mål, burde der i 2017 højst have været 138 dræbte på vejene. Vi er dermed langt fra målet, når der i 2017 var omkring 180 trafikanter, der mistede livet, siger Mogens Kjærgaard Møller.

- Det er bekymrende, at antallet af trafikdræbte synes stagneret på et alt for højt niveau, og at der stadig er så mange mennesker, der mister livet i trafikken. Hovedparten af ulykkerne skyldes adfærden på vejene, og derfor er det vigtigt, at der fortsat bliver sat ind med bl.a. politikontrol og kampagner, siger han.

Se også: Gardiner, flag og bamser: Så lidt kan lastbilchauffører se ud af forruden

27 kommentarer
Vis kommentarer