Selvkørende Uber havde blind vinkel: Vigtige dele skåret væk før uheld

For to år siden skar Uber antallet af de såkaldte lidarsensorer ned fra syv til én. Det er markant færre end konkurrenterne og betyder i praksis, at bilen har en stor blind vinkel

18. marts ramte en selvkørende testbil fra Uber en 49-årig fodgænger, der var på vej over en vej i Tempe, Arizona. Fodgængeren døde senere af sine kvæstelser. Video: AP

Tre meter. Så stor er den blinde vinkel angiveligt hele vejen rundt om Ubers selvkørende Volvo XC90-testbiler, fordi der kun sidder én af de såkaldte lidarsensorer på bilens tag.

Det er markant færre end på konkurrerende biler fra Waymo og General Motors og samtidig en heftig nedskæring i forhold til, hvad Uber selv kørte med for bare to år siden. Her skar den amerikanske transporttjeneste nemlig antallet af sensorer ned fra syv til én, da den skiftede sin flåde af Ford Fusion-testbiler ud med Volvo XC90.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters på baggrund af interviews med fem tidligere ansatte, fem eksperter og direktøren for det selskab, der står for at levere sensorerne til de selvkørende biler.

Ulykkesårsag er stadig ukendt
En af Ubers Volvo-testbiler var 18. marts involveret i en ulykke, der endte med at koste en 49-årig fodgænger livet. Testbilen kørte på ulykkestidspunktet i selvkørende tilstand, men det er endnu ikke opklaret, hvad den præcise årsag var til ulykken.

Derfor er det heller ikke til at sige, hvilken rolle bilens sensor - og eventuelle blinde vinkler - spiller i ulykken. Lidarsensoren er designet til at se og registrere objekter hele vejen rundt om bilen, men ifølge producenten Velodyne kan den have svært ved at se forhindringer tæt på jorden.

- Hvis du skal kunne undvige fodgængere, så har du brug for en lidarsensor i siden, der kan se de fodgængere og køre uden om dem, især om natten, siger Marta Hall, administrerende direktør i Velodyne til Reuters.

Ifølge nyhedsbureauet har selvkørende biler fra General Motors og Waymo også én stor lidarsensor på taget - men her er de akkompagneret af flere mindre sensorer, der er spredt rundt på bilerne. Det giver ifølge eksperterne, som Reuters har talt med, systemet et mere fuldendt billede af omgivelserne.

General Motors har i dag monteret i alt fem sensorer på sine biler, mens bilerne fra Waymo har seks sensorer monteret.

Se også: Ekspert: Risikoen for ulykker med selvkørende biler er mindre i Europa

Radar og kameraer
Uber har afvist at kommentere sin beslutning om at reducere antallet af sensorer, men har sendt Reuters et skriftligt svar:

- Vi tror på, at teknologien har potentialet til at gøre transport sikrere end nogensinde før, og vi står ved vores ansvar for at bidrage til sikkerheden. Mens vi udvikler den selvkørende teknologi er sikkerhed vores primære bekymring hele vejen.

Ud over lidarsensoren har Volvo-testbilen ti radarer og syv kameraer monteret, der også holder øje med omgivelserne. Ifølge Raj Rajkumar, der er leder af Carnegie Mellon universitetets transportcenter i Pittsburgh, USA, burde de også reagere i situationer som den, der endte med at koste den 49-årige fodgænger livet 18. marts.

- Det er meningen, at radar skal kompensere for den blinde vinkel, siger han til Reuters.

Se også: Selvkørende biler får nu uventet hjælp fra dyreriget

20 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere