Simpelt trick kan modvirke ødelæggende rust på bremserne

Vinteren og særligt vejsalten, der følger med den, kan være hård mod bremserne, men der findes en løsning

Nye biler med adaptiv fartpilot eller elmotor er især i farezonen for rustne bremser, hvis man skal tro Niels Sødal fra det norske automobilforbund NAF. Foto: Linda Johansen
Nye biler med adaptiv fartpilot eller elmotor er især i farezonen for rustne bremser, hvis man skal tro Niels Sødal fra det norske automobilforbund NAF. Foto: Linda Johansen

Find en øde parkeringsplads, kig dig omkring efter bagvedkørende og andre medtrafikanter, og giv så den midterste pedal et ordentligt og resolut tryk med højre fod.

Sådan lyder rådet fra Niels Sødal, der er kommunikationsrådgiver i det norske automobilforbund NAF, til dem, der gerne vil undgå at få bremserne ødelagt af rust i løbet af vinteren.

Det kan muligvis lyde banalt, men bilernes øgede tekniske formåen har betydet, at der er blevet længere mellem de hårde opbremsninger, som kan rense bremseskiverne for rust.

Det skriver mediet Bil24.no.

Lette opbremsninger er ikke nok
Mange nye biler er eksempelvis udstyret med en adaptiv fartpilot, der afpasser hastigheden til den forankørende ved enten automatisk at 'lette foden' fra speederpedalen eller tilkoble bremsen. Ifølge Niels Sødal vil der dog i mange tilfælde være tale om lette opbremsninger, hvor kun de forreste bremser aktiveres.

- Det betyder slet og ret, at bagbremserne bruges så lidt, at der danner sig rust på skiverne. Desværre er det ikke ualmindeligt, at folk allerede må skifte bilens bagbremser efter bare få år på vejene, siger han til Bil24.

Et lignende problem gælder ifølge Niels Sødal for elbiler, men her er det bare alle fire bremser, der er udsatte. Baggrunden er, at de fleste elbiler er udstyret med en meget kraftig motorbremse, der i nogle tilfælde gør det muligt at køre helt uden at bruge bremsepedalen.

Se også: Se listen: Luksus og plads hitter hos danske leasingbilister

Undgå en stor regning
Producenterne sælger typisk systemet på, at det er med til at samle strøm til batteriet og samtidig gør det muligt at spare penge på slidte bremser - men i vintermånederne kan det også give øget fare for rust, fordi man sjældent har brug for at bremse hårdt, påpeger Niels Sødal.

Hans opfordring til at motionere bremsepedalen mere gælder dog alle biler.

- Med nogle hårde opbremsninger på parkeringspladsen derhjemme eller i andre kontrollerede omgivelser vil du kunne undgå en regning på mange tusind kroner, siger han til Bil24.

Et komplet bremseskift kan nemt løbe op i omegnen af 5000 kroner herhjemme

Se også: Italiens antiterrorkorps opgraderer: Så vild er den nye patruljevogn

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen