Skat lever ikke op til egne regler

På nettet skal alle kunne se afgiften på brugte biler, der importeres eller eksporteres, men langt fra alle biler dukker op i Skats database, og forkerte afgørelser bliver ikke rettet

Adskillige importerede brugt- og veteranbiler optræder ikke i Skats afgiftsdatabase, som de skal. Det gælder for eksempel samtlige De Tomaso Pantera-sportsvogne på danske plader. (Foto: Peter Clausen/FDM)
Adskillige importerede brugt- og veteranbiler optræder ikke i Skats afgiftsdatabase, som de skal. Det gælder for eksempel samtlige De Tomaso Pantera-sportsvogne på danske plader. (Foto: Peter Clausen/FDM)

Har du en drøm om at finde en klassisk bil under sydlige himmelstrøg, hvor der ingen rust er, så skal du kigge dig godt for. Risikoen for at brænde fingrene, når bilen skal importeres til Danmark, er nemlig stor. Afgiften kan i visse tilfælde blive højere, end du havde regnet med. For at undgå det har Skat en internet-database over tidligere afgiftsvurderinger, som kan give et fingerpeg om, hvad man skal betale i registreringsafgift.

Se også: Nytårsforsæt – klassisk bil på budget del 1

Mangelfuld database
Men databasen er mangelfuld, for langt fra alle vurderinger lægges på nettet, som Skats egne retningslinjer ellers fastslår, at de skal. Det skriver MotorClassic, FDMs magasin om klassiske biler.

- Vi har set adskillige eksempler på biler, der ikke er med (i databasen, red.) – blandt andet en BMW fra 1999, som en Skat-medarbejder ikke ville lægge på nettet, fordi den efter hans mening var en specialbil. Men den er jo ikke mere speciel end de 10 andre af samme model, der var i databasen i forvejen, siger MotorClassics chefredaktør, Bo Christian Koch.

Mange af de afgiftsbeløb, der optræder i databasen, er oven i købet forkerte, fordi Skat ikke retter de oprindelige tal, selvom borgeren får medhold i en klage. Det gjorde 38 procent af de 1.466 danskere, der i 2014 klagede over en afgiftsvurdering. Hos FDM undrer man sig over, at det kan være så svært at fastsætte afgiften korrekt.

- Især for over 35 år gamle biler er reglerne ret enkle, så afgiften burde være den samme hver gang. Det er den bare ikke, og mange undlader at klage, fordi der er op til et års ventetid på afgørelsen og ofte tale om mindre beløb i kroner og øre. Men at skyde 2.000 kroner forbi er jo meget, hvis det er 10 procent eller mere af den samlede afgift på bilen, siger Bo Christian Koch.

Automatisk opdatering
Hos Skat har man ikke overraskende en anden opfattelse af sagen. Underdirektør i Motor, Søren Buus, mener, at Skats database for registreringsafgift er retvisende.

- Skat foretog 41.000 værdiansættelser i 2014, så procentvis synes jeg ikke, vi har mange klager. Og det er normal procedure, at tidligere vurderinger er at finde i databasen i 12 måneder, for når det drejer sig om almindelige biler, bliver vurderingerne hurtigt forældede, fortæller Søren Buus fra Skat og fortsætter.

- Fra 25. marts i år opdaterer vi automatisk databasen, hvis vi taber en sag i Motorankenævnet efter den dato. Det betyder, at det vil være Motorankenævnets værdifastsættelse, man kan se. Sådan har det ikke været før, hvor vi fysisk skulle ind og rette i databasen.

5 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere