Slukker fælles samlebånd: Fremtiden er usikker for tre små favoritter

Fra 2021 vil Toyota, Citroën og Peugeot ikke længere samarbejde om at bygge deres minibiler, som herhjemme har været særdeles populære

Citroën har indtil videre ikke præsenteret en afløser for den populære minibil C1, selv om samarbejdet med Toyota og Peugeot stopper i 2021. Foto: Citroën
Citroën har indtil videre ikke præsenteret en afløser for den populære minibil C1, selv om samarbejdet med Toyota og Peugeot stopper i 2021. Foto: Citroën

Hver 17. bil, der kørte ud fra de danske forhandlere i 2016, var en af de tre små søskendemodeller fra Peugeot, Citroën og Toyota; 108, C1 og Aygo.

Det var dengang, en minibil var på rigtig mange danskeres ønskeliste, og siden er trillingernes markedsandel faldet lidt sammen med minigruppens generelle popularitet. Både Citroën C1 og Toyota Aygo har imidlertidig fastholdt deres placering på top 20-listen over de mest solgte bilmodeller i år.

Ikke desto mindre har de tre bilproducenter valgt at lægge samarbejdet om minibilerne på hylden. I 2021 vil Peugeot, Citroën og Toyota igen stå på egne ben i miniklassen, og hvad det kommer til at betyde for de nuværende modeller, er endnu meget uklart.

Det skriver bilistorganisationen FDM.

92 procent ens
Ingen af de tre bilproducenter har meldt noget officielt ud om, hvad der skal erstatte de populære modeller. Sikkert er det dog, at Toyota køber Citroën og Peugeot ud af deres fællesejede fabrik i Kolin, Tjekkiet, hvor alle tre biler i dag bliver produceret.

Samarbejdet om minibilerne tog sin begyndelse tilbage i 2002, og tre år efter blev de tre modeller lanceret med 92 procent af de samme dele. Netop muligheden for at lave tre biler med mange af de samme dele fik omkostningerne i bund, og det var ifølge FDM kernen i samarbejdet.

Siden er der dog sket meget hos særligt de to franske mærker. Deres moderkoncern, PSA, har eksempelvis købt tyske Opel og skabt undermærket DS. Det gør det teoretisk muligt at sprede udgifterne ud på flere biler inden for samme koncern, men om PSA har tænkt sig at gøre det, er uvist.

Se også: Tre storbyer vinder i retten: Kan forbyde næsten alle dieselbiler

Samarbejdet fortsætter
Både Toyota og PSA er ifølge FDM interesserede i at ramme den kundegruppe, der tidligere gik efter minibilerne, men om de vil satse på samme bilklasse eller en anden er uklart, ligesom overgangen til elektrisk drift også spøger i kulissen.

Til gengæld er det helt sikkert, at Toyota, Peugeot og Citroën fortsætter med at følges ad - også efter 2021. De tre bilproducenter samarbejder nemlig stadig om varebiler og vil fortsat bygge trillingerne Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Toyota Proace.

Dertil kommer, at PSA fra slutningen af næste år vil bygge en ny lille varebil til Toyota, som bliver søster til Citroën Berlingo, Peugeot Partner og Opel Combo. Tre biler, der tidligere på efteråret blev kåret til Årets Varebil i Europa i 2019.

Kl. 9.56: Det fremgik tidligere af denne artikel, at produktionen af Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 108 sluttede med samarbejdet i 2021. Dette er dog ifølge Toyota for tidligt at sige, idet ingen af de tre producenter har offentliggjort deres planer for modellerne efter 2021.

Se også: Efter utallige test: Her er årets tre sikreste biler

20 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Jesper Nielsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen