Slut med højresvingsulykker? VW klar med mulig løsning

Volkswagen vil bruge data fra intelligente trafiklys til at nedbringe antallet af højresvingsulykker og skabe et bedre flow i trafikken

VW-koncernen er allerede i gang med at teste systemet i den tyske by Wolfsburg. Arkivfoto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix
VW-koncernen er allerede i gang med at teste systemet i den tyske by Wolfsburg. Arkivfoto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix

Ville det nedbringe din risiko for at svinge ind i en cyklist eller fodgænger, hvis et computersystem advarede dig, hver gang en sådan var inden for rækkevidde?

Det mener Volkswagen, at det muligvis ville. Derfor er bilfabrikanten gået sammen med it-giganten Siemens om at udvikle en teknologi, der forbinder biler med det system, som bliver brugt til at styre trafiklys.

Således bliver bilen en del af et større såkaldt IoT-netværk, hvor information sendes frem og tilbage mellem køretøj og byens infrastruktur. Det skriver The Sun.

I bilen vil være et display, som løbende fortæller en om færdselsbilledet samt forhåndenværende og kommende trafiklys. Oveni det vil sensorer i trafiklys blive brugt til at informere en om, hvis en cyklist eller en fodgænger er på vej til at krydse vejen.

Se også: Audi-salg falder 56 procent: 'Situationen er exceptionel'

Trafikken glider lettere
En af ulemperne ved mange af de teknologier, der findes i dag, er, at de kan have svært ved at overskue situationen i de til tider kaotiske vejkryds.

Over for den britiske avis forklarer Manfred Fuhg, leder af Siemens’ mobilitetsdivision, at den nye teknologi kan nedbringe antallet af uheld i områder med blinde vinkler.

- Vejkryds udstyret med radar- og sensorteknologi kan øge nøjagtigheden ved detektering af fodgængere og cyklister, siger han.

De to virksomheder mener ligeledes, at samspillet mellem bil og trafiklys kan sikre et bedre flow i trafikken. Det skyldes, at den indsamlede data kan bruges til at reducere unødig brug af bremse og speeder i vejkryds.

VW-koncernen hævder, at teknologien allerede vil blive taget i brug næste år. I øjeblikket bliver systemet testet i den tyske by Wolfsburg, hvor 10 trafiklys er blevet indstillet til at sende data opsamlet ved hjælp af sensorer til biler.

Se også: Google-bilen er tilbage: Skal lugte sig frem til de beskidte steder

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen