Snart slut: Bilgigant dropper ikonisk motor

Mercedes-Benz vil udelukkende lancere den kommende C-klasse med firecylindrede motorer

Meget tyder på, at den nuværende Mercedes AMG C63S bliver den sidste C-klasse med V8-motor. Foto: Mercedes-Benz
Meget tyder på, at den nuværende Mercedes AMG C63S bliver den sidste C-klasse med V8-motor. Foto: Mercedes-Benz

Få bilmotorer kan siges at være så definerende for en bilmodel, som de V8-motorer, der traditionelt set har siddet i den vilde AMG C63-udgave af Mercedes-Benz C-klasse.

Men inden længe er det slut med otte cylindre i C-klassen, for når den kommende generation af Mercedes-modellen kommer på gaden i 2022, vil den udelukkende kunne fås med firecylindrede motorer. Og det gør sig altså også gældende for AMG C63'eren.

Det afslører Christian Früh, som er chefingeniør for den nye C-klasse, i et interview med mediet Car and Driver.

Ifølge mediet vil C-klassen både komme med firecylindrede benzin- og dieselmotorer, ligesom der også vil blive lanceret plug-in hybridversioner af begge motortyper, når den nye C-klasse ventes på gaden i 2022. Derudover vil man også kunne få mild-hybrid-udgaver af modellen.

Den næste generation af AMG-versioner af C-klassen vil blive udstyret med elektrificerede firecylindrede motorer, som forventes at yde over 500 hk.

Jaguar producerer allerede nu elbilen I-Pace, og fra 2025 vil det britiske bilmærke udelukkende bygge elbiler. Arkivfoto: Jens Dresling Biler Bilmærke overrasker: Vil kun bygge elbiler

Stadig baghjulstrukket
Mange entusiaster vil formentlig begræde, at Mercedes-Benz dropper V8-motoren i C-klassen, men der er nu også opløftende nyheder at hente for de mest puritanske Mercedes-fans.

Det forventes nemlig, at AMG-udgaven vil komme med Mercedes' velsmurte ni-trins automatgearkasse, og at C-klassen fortsat vil være baghjulstrukket til fordel for køreegenskaberne.

- Det er umuligt at opnå denne slags køreegenskaber og balance på en forhjulstrukket platform, siger Christian Früh til Car and Driver.

Foruden de mange ladere vil organisationerne også have det vedtaget ved lov, at der i 2029 skal være etableret 1000 stationer til optankning af brintbiler. Arkivfoto: Niels Friis Biler Stiller krav: Vil have mange flere ladere til elbiler i EU

2 kommentarer
Vis kommentarer